fredag 3 mars 2023

Dubbelspår viktig järnvägsinvestering för vår kommun

Jag åker ibland Krösatåget till Jönköping 
JAG LÄSER ATT VID allmänhetens frågestund i Nässjö har politikerna ställts mot väggen i frågan om dubbelspår på järnvägen Nässjö-Jönköping. Nässjös nya kd-kommunalråd, Kent Karlsson, bedyrar att man jobbar med frågan och det är bra. Detta en fråga som vi i Sävsjö jobbar med och som Nässjö och Sävsjö måste driva gemensamt om det ska ge resultat.

TRANÅS, JÖNKÖPING, VAGGERYD OCH VÄRNAMO har satt mycket hopp till en ny höghastighetsbana och de har haft långtgående planer på stationslägen och annan infrastruktur som effektivt skjutits i sank med den nya regeringens besked om stopp för denna satsning. Besvikelsen är stor över detta bakslag och det kan jag ha förståelse för. För min del tycker jag det är bra att nuvarande regering har ett mer balanserat synsätt på bygget av höghastighetsbanor. Det måste först ske en ordentlig upprustning av befintliga banor innan man genomför sådana här mastodontprojekt. 

NÄR DET NU inte kommer några höghastighetståg så måste det i detta nya läge ske en större satsning på hela Jönköpingsbanan, alltså Nässjö-Falköping. Detta för att klara ökad persontrafik och godstrafik från Jönköpingsregionen ut på stambanan. En satsning på Jönköpingsbanan har vi från Sävsjö under många år haft som prioriterat eftersom det ger oss en bättre tågförbindelse till Jönköping. Min förhoppning är dubbelspår Jönköping-Nässjö och att det kanske nu blir möjligt, framförallt om Nässjö och Sävsjö driver frågan gemensamt i regionala sammanhang och gentemot Trafikverket.