fredag 21 februari 2020

Järnvägssatsningar och kristen tro i vardagen

JAG BÖRJADE DAGEN med ett möte på I12 i Eksjö med vårt Höglandsförbund. På vägen tillbaka till Sävsjö tittade jag förbi ett stort byggprojekt. Det är vårt Sävsjöföretag Axel Andersson och son som på området Kvarnarp gör stora markarbeten och bygger åt Eksjö energiverk.

TRAFIKVERKET OCH REGIONLEDNINGEN var i Sävsjö under eftermiddagen för att samtala om kollektivtrafik, järnväg och väg. I fokus just idag var en så kallad åtgärdsvalstudie, ÅVS, som pågår avseende järnvägsbanan mellan Nässjö och Vetlanda. Dilemmat är att just denna bana är i mycket uselt skick och har ett eftersatt underhåll. För att få den funktionsduglig och elektrifierad krävs ca 800 miljoner i investering. Att investera i järnväg är långsiktigt och fördelas över lång tid, brukligt är 40 år. Det tål att fundera till ordentligt innan man kör igång en sådan satsning.

BAS HETER EN ungdomsverksamhet i Frikyrkan i Stockaryd. I kväll var inbjuden som gäst för att hålla en kvällsandakt. Jag berättade om vad min kristna tro betyder i vardagslivet. För mig oerhört inspirerande att få berätta om mina erfarenheter för alla de unga personer som var med.