ATT FÅ VÄLKOMNA ännu ett litet barn in i vår familj fyller oss med tacksamhet och ödmjukhet. Varje nytt liv påminner oss om Guds omsorg och skaparkraft. Varje barn är en gåva, ett litet, gudomligt underverk och vi känner en stor tacksamhet över att få följa ännu ett barn på livets resa.
Mitt perspektiv
Personliga reflexioner utifrån uppdraget som fullmäktiges ordförande i Sävsjö kommun
fredag 26 juni 2026
Den stora glädjen i ett litet barn
ATT FÅ VÄLKOMNA ännu ett litet barn in i vår familj fyller oss med tacksamhet och ödmjukhet. Varje nytt liv påminner oss om Guds omsorg och skaparkraft. Varje barn är en gåva, ett litet, gudomligt underverk och vi känner en stor tacksamhet över att få följa ännu ett barn på livets resa.
torsdag 25 juni 2026
En härlig dag tillsammans i Jönköpingstrakten
![]() |
| Många härliga färger på Jönköpings internationella matmarknad. På fotot erbjöds godis. |
DÄREFTER FORTSATTE VI till Grafitgrå, en inspirerande inredningsbutik på Kaxholmen som även rymmer café och modebutik under samma tak. De robusta, till stor del egendesignade betongprodukterna och den harmoniska färgskalan i grått och grönt ger butiken en alldeles särskild karaktär. Det som kanske ändå gör Grafitgrå allra mest speciellt är deras värdegrund. De betonar vikten av det personliga mötet, omsorg om människor och en stark tro på relationen med Gud. Besökare möts av värme, lyhördhet och en genuin känsla av att möjligheter finns överallt. År 2020 tilldelades de Jönköpings Stora Stadsbyggnadspris i kategorin ”God miljö” ett välförtjänt erkännande.
SEDAN BLEV DET BAD och en härlig fikastund vid Hunnerydsbadet som ligger vid Landsjön. I solskenet njöt vi av Annettes hembakade rabarberkakor och den fina gemenskapen tillsammans. Dagen rundades av i centrala Jönköping med ett besök på den internationella matmarknaden. Som avslutning unnade vi oss glass på Buon Gelato, som enligt många serverar en av Sveriges bästa gelatoglass. Här erbjuds ett 15-tal fantastiska smaker, tillverkade av lokala råvaror från Rudenstams och Strands Gård.
DET BLEV EN DAG fylld av gemenskap, upplevelser, glädje och tacksamhet, en sådan dag som man gärna bär med sig länge i minnet.
NÅGRA FOTON FINNS på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2026/06/en-harlig-dag-tillsammans-i.html
onsdag 24 juni 2026
Om torget, Stadshotellet och politiskt ansvar
I DEN ENA SKRIVER signaturen ”Orolig för Sävsjös framtid” att han efter att ha läst mitt insändarsvar, Demokrati kräver saklighet och respekt, blivit ännu mer orolig för Sävsjös framtid. Det hade varit intressant att träffa honom över en kopp kaffe för att få höra vad som ligger bakom denna oro och varför han drar de slutsatser han gör. För mig är det minst sagt svårt att förstå.
DEN ANDRA INSÄNDAREN handlar om torget. Där tackar Kennert Gustafsson för det utförliga svar han fått kring frågor och påståenden om kostnaderna för ombyggnaden. Det är glädjande att han verkar nöjd med redovisningen. Samtidigt lyfter han fram att vissa politiker ska ha ångrat sitt beslut, uttrycker tveksamhet till om ombyggnaden kommer att gynna Sävsjös utveckling och är kritisk till att kommunala verksamheter flyttar in i Stadshotellet. Jag vill kommentera dessa synpunkter.
tisdag 23 juni 2026
Familj, vård och värdegrund i fokus för Ebba i Almedalen
I SITT TAL målade hon upp en vision om "Sverigedrömmen" och pekade ut de frågor som kommer att vara viktiga i kommande regeringsförhandlingar. Familjepolitiken stod i fokus, och under dagen presenterades även löftet om ett höjt barnbidrag till 2 000 kronor per månad.
EBBA BUSCH BETONADE också vikten av en jämlik och tillgänglig vård i hela landet. Hon talade om behovet av en restriktiv men samtidigt mer human flyktingpolitik och var tydlig med att Sverige måste stå upp för sin kristna värdegrund.
https://www.svtplay.se/video/KnDABAQ/almedalen-partiledartal/ebba-busch-kd?video=visa
måndag 22 juni 2026
Från vägarbete till vattenkraft och ny insändare torget
![]() |
| Det är lite vatten som flödar genom vattenkraftverken |
UNDER DAGEN PUBLICERADE Sävsjöappen ett insändarsvar om Sävsjö torg som jag fått i uppdrag att skriva för Kristdemokraterna. För några veckor sedan publicerade vi en första insändare i ämnet. Efter den har den tidigare tekniske chefen Kennert Gustafsson ställt ett antal frågor, vilka vi nu har besvarat i vårt nya inlägg.
Läs gärna vår första insändare om torget via följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2026/06/en-sondag-fylld-av-hopp-regn-och.html
Läs gärna vårt nya insändarsvar via följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2026/06/fran-vagarbeten-till-vattenkraft-och-ny.html
söndag 21 juni 2026
Sommarandakt och sjöliv
lördag 20 juni 2026
Fotbollsfest och gemenskap när VM visades på storbildsskärm
NEDERLÄNDERNA VISADE sig vara ett nummer för stora för våra blågula hjältar den här gången, men det blev ändå en fin stämningen bland alla besökare och det var många som hade samlats för att heja fram Sverige och njuta av gemenskapen.
DET VAR FRI ENTRÈ, och under kvällen fanns möjlighet att köpa hamburgare och andra godsaker, vilket uppskattades av både stora och små.
ETT VARMT TACK till alla ideella krafter som gjorde arrangemanget möjligt, samt till medfinansiärer och sponsorer för ert värdefulla stöd. Genom samarbete och stöd från många kunde denna trevliga fotbollsfest genomföras. Nu laddar vi om, vinner nästa match och tar oss vidare till slutspelet!
fredag 19 juni 2026
Midsommar, gemenskap och tacksamhet
![]() |
| Midsommarafton i Hembygdsparken i Stockaryd |
NÄR JAG SER DEN svenska flaggan med sitt gula kors mot den himmelsblå bakgrunden tänker jag också på den kristna värdegrund som har präglat vårt samhälle under lång tid. För mig handlar den om människors lika värde, respekt för varandra och omsorg om vår nästa. I en tid då mycket förändras känns det viktigare än någonsin att värna dessa värden och modigt stå upp för det som bidrar till gemenskap, sammanhållning och ett starkt samhälle.
ANNETTE OCH JAG har varit på en god midsommarlunch hos vår son och hans familj i deras hus ute på Hultsjöbygden. Under eftermiddagen besökte vi det alltid lika trevliga midsommarfirandet i Hembygdsparken i Stockaryd. Som vanligt bjöds det på härlig gemenskap, traditioner och midsommarstämning. Vi vill nu önska alla bloggläsare, vänner och bekanta en fortsatt riktigt glad, trevlig och välsignad midsommarhelg!
torsdag 18 juni 2026
Nu kan du läsa om alla fullmäktiges beslut
- Kommunens budget drift/investeringar
- Kommunens olika taxor
- Medborgarförslag
- Nya reglementen för nämnder och styrelse
- Arbetsordning för kommunfullmäktige
- Lokala ordningsföreskrifter
DU KAN LÄSA PROTOKOLLET i sin helhet på följande länk:
onsdag 17 juni 2026
Återhämtning, lunch och ett insändarsvar
| Shireen och Milad på Milos pizzeria lagar god mat och är alltid lika vänliga när man kommer på besök |
ANNETTE OCH JAG åt dagens lunch på trevliga Milos Pizzeria i Stockaryd. På menyn fanns bland annat fish and chips och köttgryta som dagens rätt. Maten var god och det var dessutom extra trevligt att träffa vår vän Bodil Johansson. Det blev en uppskattad lunchstund tillsammans.
UNDER DAGEN har jag färdigställt ett insändarsvar till Sävsjöappen. Den här gången handlar det om en anonym skribent som menar att jag här på bloggen inte står upp för det fria ordet och demokratin. Det är ett påstående som är helt felaktigt. Jag tycker också att det är märkligt att man väljer att förvränga och sannolikt medvetet misstolka det jag skriver. Samtidigt är det glädjande att bloggen väcker engagemang och får så stor uppmärksamhet. Att människor läser, reagerar och deltar i debatten visar att innehållet berör.
Du kan läsa mitt insändarsvar på följande länk:https://savsjo.blogspot.com/2026/06/aterhamtning-lunch-och-ett-insandarsvar.html#more
tisdag 16 juni 2026
Tacksam för minnena av Stig Gustavsson
![]() |
| Stig vid ett nattvardsfirande i Stockaryds filadelfiaförsamling |
I DAG TOG ANNETTE OCH JAG farväl av Stig Gustavsson vid begravningsgudstjänsten i Stockaryds frikyrka. För några veckor sedan nåddes vi av beskedet att Stig hade lämnat oss och idag samlades familj, många vänner som på olika sätt fått del av hans liv för att minnas honom.
STIG VAR GENUIN, varm och omtänksam människa som satte avtryck hos många av oss i Stockarydsbygden. Han hade en förmåga att möta människor med både hjärta och engagemang, och han kommer att vara saknad av många.
UNDER FLERA ÅR hade vi förmånen att jobba tillsammans i äldstekåren i Filadelfiaförsamlingen. Några av dessa år var jag också församlingens ordförande. Jag minns med stor tacksamhet vårt samarbete. Stig var alltid engagerad, noggrann och mån om att det som gjordes skulle bli så bra som möjligt. Han hade ett stort hjärta för församlingen och en tydlig känsla för vilka vägar som var rätt att gå. Hans tankar, erfarenhet och omsorg betydde mycket för mig och för många andra.
BEGRAVNINGSGUDSTJÄNSTEN blev ett värdigt och fint avsked. Välkända psalmer sjöngs, Petra Olsson medverkade med sång och Linda Pettersson var vid pianot. Frikyrkoförsamlingens pastor, Franz Hagman, var officiant och han förmedlade med värme och respekt en fin bild av Stigs liv och gärning.
VI KÄNNER STOR tacksamhet över att ha fått lära känna Stig. Annettes och mina tankar och böner går till hans familj. Jag hoppas att de många ljusa minnena av Stig ska få ge tröst, styrka och tacksamhet mitt i sorgen och saknaden.
måndag 15 juni 2026
Fotboll, behandling, fullmäktige och stadshotell
![]() |
| Viktor Gyökeres gör mål i matchen som slutade 5-1 |
PÅ FÖRMIDDAGEN blev det ett besök på Ryhov och onkologens dagsjukvård. Jag blev väl omhändertagen och fick professionell behandling av kompetent och trevlig personal. Den här gången följde både min syster och min bror med, och syrran hade dessutom tagit med gott fika, vilket uppskattades mycket.
UNDER KVÄLLEN hölls kommunfullmäktiges sammanträde, och det blev ovanligt långt för att vara i vår kommun. Maria Thulin och Simon Gustafsson gav en bra genomgång av arbetet med valsäkerhet samt värdefulla råd inför valet för att säkerställa att det kan genomföras på ett tryggt och säkert sätt. Kristin Nilsdotter Isaksson informerade om arbetet med torget och presenterade viktiga fakta som behövs när det nu sprids många osanningar och rykten i frågan. Jag rekommenderar gärna att ta del av hennes presentation via webbsändningen från fullmäktige.
MED ANLEDNING AV den nya mandatperioden fattades också beslut om reglementen, arbetsordning för kommunfullmäktige, politikerarvoden samt organisatoriska förändringar. Det beslutade förslaget innebär betydande besparingar genom minskade kostnader både för tjänstemannaorganisationen och den politiska verksamheten.
![]() |
| Therese Petersson, Bertil Zettergren och jag på en balkong på Sävsjö Stadshotell |
SE GÄRNA WEBBSÄNDNINGEN från kommunfullmäktiges sammanträde den 16 juni 2026 via följande länk:
https://savsjoplay.screen9.tv/media/k3nMLwoDWXdbrHmv6vwKZw/Kommunfullm%C3%A4ktige%2015%20juni%20kl.%2018:30
söndag 14 juni 2026
En söndag fylld av hopp, regn och torgets framtid
![]() |
| Skärmdump från Smålands Dagblad |
UNDER DAGEN PUBLICERADE Smålands Dagblad en insändare om Sävsjö torg som jag fått uppdraget att skriva för Kristdemokraterna. Ombyggnaden av torget har väckt frågor och kritik, och det är fullt förståeligt. Samtidigt florerar det en hel del rykten och missuppfattningar kring projektet. En del av kritiken drivs av personer som vill vinna politiska poänger genom att ta avstånd från beslut som de själva varit med och fattat. Därför känns det viktigt att bidra med fakta och förklaringar till varför torget byggs om.
LÄS GÄRNA hela vår insändare via länken nedan:
https://savsjo.blogspot.com/2026/06/en-sondag-fylld-av-hopp-regn-och.html
lördag 13 juni 2026
Stolar, städning och en fin påminnelse om pappa
I ÖVRIGT har dagen ägnats åt källarstädning. Jag önskar att jag vore bättre på att hålla ordning löpande, men istället blir det ibland sådana där rejäla städdagar när man tar tag i allt på en gång. Det är kanske inte det roligaste man kan göra en lördag, men känslan efteråt är svårslagen. Så skönt när det är gjort!
fredag 12 juni 2026
Förslag till ny organisation och sänkta politikerarvoden
![]() |
| Benjamin Petersson |
FÖRSLAGET ÄR NU FÄRDIGT och kommer att behandlas av kommunfullmäktige på måndag. Det innebär en omfattande omorganisation inför nästa mandatperiod. Bland annat föreslås att barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och fritidsnämnden slås samman till en ny bildningsnämnd. Serviceförvaltningen och myndighetsförvaltningen föreslås organiseras under kommunledningskontoret. Syftet med förändringarna är att skapa en mer effektiv verksamhet, och målsättningen är att den nya organisationen sammantaget ska ge besparingar på mellan 3,5 och 7 miljoner kronor.
FÖRSLAGET INNEHÅLLER även sänkta arvoden för politiker. De flesta arvoden föreslås minska med mellan 5 och 20 procent, vilket jag tycker är positivt. Vi kan inte förvänta oss att kommunens verksamheter ska genomföra besparingar utan att vi politiker också tar ansvar och bidrar med vår del.
torsdag 11 juni 2026
Viktiga möten och viktiga besked
![]() |
| Kommundirektör Jan Holmqvist och jag i samtal under tiden vi jobbade tillsammans. Foto Pierre Klasson |
UNDER TORSDAGEN har Annette och jag varit på Ryhov för ett möte med läkaren. Vi fick besked om att cancern inte har spridit sig utan ligger stilla, vilket naturligtvis är positivt. Samtidigt fick vi det tråkiga beskedet att tumören inte heller har krympt som man hade hoppats. Det innebär att en operation sannolikt inte kommer att kunna genomföras i nuläget, något som vi intensivt hade hoppats på. Nu fortsätter behandlingarna i ytterligare två månader. Hoppet om att cancern ska krympa och att en operation ska bli möjlig finns fortfarande kvar, men det är nu mer osäkert än tidigare.
onsdag 10 juni 2026
Högtidlig skolavslutning i Hultsjö kyrka
NÄR VI TILLSAMMANS sjöng ”En vänlig grönskas rika dräkt” och ”Den blomstertid nu kommer” infann sig den där speciella känslan som hör sommaren till, fylld av ljusa minnen från skolavslutningar och barndomens förväntan inför ett långt sommarlov.
DET BLEV EN VARM, högtidlig och stämningsfull avslutning i den vackra Hultsjö kyrka och ett fint avstamp inför sommaren för alla barnen.
tisdag 9 juni 2026
Kommunfullmäktige sammanträder den 15 juni
UNDER SAMMANTRÄDET får ledamöterna bland annat information om den färdiga ombyggnaden av Stadshotellet och pågående ombyggnad av torget. Det blir också information om säkerhetsfrågor kopplat till höstens val.
KVÄLLENS STÖRSTA ÄRENDE är beslut om Sävsjö kommuns budget för åren 2027–2029. På dagordningen finns också ärenden som rör nya reglementen, en ny arbetsordning för kommunfullmäktige samt lokala ordningsföreskrifter för torghandel i kommunen.
AKTUELL ÄRENDELISTA inför kommunfullmäktiges sammanträde hittar du via länken nedan:
måndag 8 juni 2026
Trafikverket på besök hos Stockarydsterminalen
![]() |
| Vd Anders Brogård informerar om Stockarydsterminalen |
FRÅN STOCKARYDSTERMINALEN deltog flera representanter från Sandahls, med Anders Bergeling VD och Koncernchef i spetsen. Även kommunalrådet Therese Petersson och Sävsjö Näringslivs nya vd Mattias Hammarstedt medverkade vid mötet.
DET BLEV EN KONSTRUKTIV DIALOG där en av de viktigaste framtidsfrågorna som diskuterades var behovet av en södergående växel på stambanan. Trafikverket visade en positiv inställning till en sådan investering, särskilt eftersom ställverket ändå behöver bytas ut när stambanan uppgraderas till det nya signalsystemet ERTMS. Trafikverket betonade också vikten av att Sävsjö kommun tar initiativ till att uppdatera den funktionsutredning som genomfördes 2012.
MÖTET PRÄGLADES av en god dialog och gav värdefullt underlag för fortsatt utveckling och ett nära samarbete mellan Trafikverket, Sävsjö kommun och Stockarydsterminalen.
söndag 7 juni 2026
En helg fylld av gemenskap och fina upplevelser
PÅ LÖRDAGEN deltog vi i nationaldagsfirandet, och framåt kvällen fick vi besök av några goda vänner. Det fina vädret gjorde att vi kunde sitta ute länge och njuta av en härlig sommarkväll. Det blev många trevliga samtal, en hel del skratt och den där sköna gemenskapen som gör livet lite rikare.
SÖNDAGEN BÖRJADE i lugn takt med en TV-gudstjänst från Södertörnkyrkan i Huddinge. Därefter väntade ännu fler fina upplevelser. Tillsammans med brorsan och hans fru tog vi en biltur längs de små landsvägarna här i bygden och passade även på att göra en båttur på Allgunnen. Mitt ute på sjön fick vi vara med om något som jag aldrig tidigare upplevt, en älg som simmade tvärs över sjön! Det var en mäktig syn och utan tvekan dagens höjdpunkt.
HELGEN AVSLUTADES hemma hos oss med några riktigt goda pizzor från Milos Pizzeria. Ett perfekt avslut på en innehållsrik helg fylld av gemenskap, naturupplevelser och många trevliga stunder.













.jpg)




