söndag 2 februari 2020

Sista veckan med lokalt stationerad journalist

Jag förmedlar idag lite reflexioner från
en skön och solig skogspromenad
DET ÄR VÄLBEHÖVLIGT med en dag i veckan där det finns tid for gemenskap med sina nära. En dag när det också finns tid för en lite längre skogspromenad och för att fundera och reflektera över veckan som gått och som kommer.

EN AV DE STORA länsnyheterna i veckan har varit om hur Hall Media har premierat sina yttersta toppchefer med stora lönepåslag. Detta samtidigt som de stänger lokalredaktionen i flera kommuner. Jag kan bara konstatera att hade chefernas lönepåslag minskats bara lite grand hade pengarna mer än väl räckt för att hålla lokalredaktionerna öppna. En minst sagt provocerande prioritering för alla oss i Sävsjö kommun som varit trogna prenumeranter på tidningen. För min del i mer än trettiofem år.

KOMMANDE VECKA är det sista veckan som Hall Media har en journalist stationerad i Sävsjö. Därefter kommer bevakningen ske med Vetlanda som bas. Som liten kommun är vi luttrade och har tyvärr varit med om liknade förändringar många gånger. Vägverket, Posten, Försäkringskassan, Polisen, Arbetsförmedlingen är exempel. Vi får service av dessa men numera med utgångspunkt från annan kommun. Jag har förståelse för en del av dessa förändringar men ser samtidigt att resultatet varje gång är en försämring. När den lokala närheten och förankringen går förlorad så blir det inte längre lika bra som innan.

AV ALLA DE NEDDRAGNINGAR som gjorts tycker jag att Hall Medias nedprioriteringen av Sävsjö är den som gör mest ont. Den lokala mediebevakningen är nämligen inte bara en allmän service utan också en väsentlig del i demokratin. Jag tycker också personligen att det känns tråkigt. I stor del av mina tjugo år som kommunalråd har jag så gott som dagligen haft samtal med lokala journalister. Jag har på nära håll kunnat följa det enträgna arbetet och beundrat näsan för intressanta lokala nyheter. Att arbeta med lokalt stationerade journalister har också för mig varit enkelt eftersom de har haft stor kunskap om hur kommunen fungerar och en stor lokal personkännedom.

JAG HOPPAS NU INNERLIGT att Hall Media, trots mina farhågor, ska lyckas väl i sin ambition att bevaka Sävsjö kommun med Vetlanda som utgångspunkt och att man inte ska tappa allt för många prenumeranter med sin nyordning. Jag är också tacksam för att vi inte längre bara är beroende av Hall Media utan också numera har Sävsjöappen som en bra alert lokal nyhetsförmedlare.