måndag 3 januari 2022

Vaccinering bokad - covidläget pressar vården

MIN TREDJE DOS av vaccin mot Covid-19 är nu bokad. För mig känns det bra att göra det jag kan för att bidra till minskat tryck på vården och göra livet lite mer drägligt för den sjukvårdspersonal som nu sliter hårt. För mig är också vaccineringen en handling av solidaritet med sjuka och svaga som får en ökad risk att smittas om vaccineringsgraden inte blir tillräckligt hög. 

EN PERSON jag samtalat med fick häromkvällen vänta i telefonkö nästan en timma på 1177. Denne valde då att själv åka till akuten innan svar eftersom sjukdomsläget förvärrades. Väl på akuten blev det sedan åter väntan i över fem timmar och då orkade de inte vänta längre utan åkte hem trots fortsatt svår smärta. För mig en signal om att sjukvården nu är överbelastad.

UPPGIFTER SÄGER säger att över hundra personer testat sig mot Coronasmitta i Sävsjö idag. Många är förkylda men det vi ser är troligtvis en snabb ökning av coronasmitta i vår kommun.

VÄNNER SE TILL att ni är vaccinerade!