tisdag 4 januari 2022

Pandemi och ändrat arbetssätt gav minimalt med resande

Bilkörningen i jobbet blir allt mindre
JAG HAR SAMMANSTÄLLT mina bilresor för det gångna året. I antal bilresor syns påverkan som pandemin och omställningen till digitala möten haft på mitt jobb. För 2021 körde jag 63 mil på hela året. Innan pandemin låg jag ibland på upp mot tusen mil jobbresor årligen med bil.

JAG ÄR ÖVERTYGAD om att när pandemin är över kommer det bli mer resor igen men det kommer aldrig bli som innan. Nu har vi lärt oss hur smidigt det fungerar med digitala möten och det kommer vara vanligaste sättet för möten och konferenser i framtiden. Detta är förstås bra för miljön och effektiviteten men den personliga kontakten och det viktiga snacket i pauserna kommer vara något jag saknar och som är till nackdel i jobbet som kommunalråd.