onsdag 5 januari 2022

Enkät från radion och dags för covidtest

Utrustning för dagens provtagning

DET ÄR BÅDE kraftiga förkylningar och ökad smittspridning av coronaviruset just nu. Jag har också börjat känna mig lite hängig och näsan rinner. För att kolla att jag inte blivit covidsjuk gjorde jag idag en provtagning vid vårdcentralen i Sävsjö. Svar kommer på 1177.se inom 48 timmar. 

UPPLÄGGET FÖR PROVTAGNING var mycket effektivt med en minut per patient. Det strömmade nya patienter hela tiden. Jag tycker det är mycket bra att de som har symptom testar sig för att veta om de har covid eller inte.

SVERIGES RADIO har idag ställt en rad frågor inför valrörelsen. Jag har då för min del lyft fram att jag bedömer, och hoppas, att integration ska bli en stor fråga i vår kommun. Bakgrunden är att Sävsjö tillsammans med Nässjö är de kommuner i länet som tagit emot mest nyanlända. Arbetet med integration behöver ekonomiska resurser och uthållighet. I vår kommun är idag 25 procent av kommunernas invånare inte självförsörjande. Det är och kommer bli en allt tyngre ekonomisk börda om inte människor kommer in i jobb eller studier som leder till jobb. Med lyckad Integration/jobbmatchning/utbildning finns möjlighet att företagen får den kompetens de behöver och människor kommer in i samhället. Integrationsfrågan är nog den allra viktigaste frågan i vår kommun just nu och jag hoppas den blir så i valrörelsen också. 

EN ANNAN STOR FRÅGA tror jag kommer bli omställningen inom äldreomsorgen. Allt fler vill bo hemma längre och få stöd i hemmet. Platserna byggs därför inte ut som tidigare bedömts behövas. En större renovering av ett äldreboendet Ringgården i Sävsjö startas upp under kommande år. Det gör också att platserna under ett par års renovering blir än mindre. Jag tror därför att dimensionering av platser i äldreboenden kommer bli en omdiskuterad fråga i valet. 

FÖRETAGSKLIMATET kan också bli en fråga i den lokala valrörelsen En ny näringslivsorganisation SNAB 2.0 sjösätts nu i kommunen och förväntningar på den kommer vara stora. Jag tror också handel, framförallt i Sävsjö centrum kommer bli en fråga i valrörelsen. Landsbygdsfrågorna kommer också vara viktiga och hör delvis i hop med företagande. Det måste vara bra förutsättningar för att bo, leva och bedriva företag i hela Sävsjö kommun.