onsdag 12 januari 2022

El- och dieselchock kräver handlingskraft

ELFAKTURAN FÖR december har kommit och var minst sagt häftig. Den landade för oss på över sextusen. Samma period ett år tidigare var bara drygt en tusenlapp. Denna rekordökning av elpriset kommer samtidigt som dieselpriset har nått nya toppnivåer, långt över tjugo kronor litern.

VI HEMMA HOS OSS har råd och klarar dessa dramatiskt ökade kostnader. Vi har hyggliga löner och inga barn hemma längre. Men det som händer nu slår hårt och är djupt orättvist mot alla de som det haft tufft redan innan detta dråpslag kom.

JAG KÄNNER STARK empati med alla de som är ensamma i hushållet. De som drabbats av sjukskrivningar. De som numera måste vabba gång på gång för att barnen är sjuka. Alla de som inte haft möjlighet att sätt undan på ett sparkonto för klädkostnader och utrustning till barnen har prioriterats. Jag känner med alla äldre som lever sparsamt med låga pensioner. Det är många som inte längre har möjlighet att leva ett normalt liv med dessa ökade kostnader.

DE HÖGA PRISERNA på el och fordonsbränslen är farliga för Sverige och det behövs politisk handlingskraft och mod för att ta oss ur detta. Regeringens beslut idag om att ge ekonomiskt stöd till drabbade elkunder är en kortsiktig åtgärd som är nödvändig och bra just nu. Viktigast är dock att göra sådant som hjälper långsiktigt om Sverige ska ha vettigt pris på el och fordonsbränsle i framtiden. Vi måste sikta på en fördubblad elproduktion jämfört med i dag. Vi borde ta fram ett system med sänkta energiskatter under de riktigt kalla månaderna. Vi måste också i Sverige och världen komma bort från att elektrifiering är nästan enda lösning på energifrågan. Jag vill påstå att exempelvis glorifieringen av eldrivna fordon är en av orsakerna bakom den elkris vi har nu. Det måste bli en förändring där man också betydligt bättre än idag gynnar andra klimatsmarta bränslen som HVO100, ED95, biogas, etanol och vätgas.