lördag 8 januari 2022

Ingen covid men bekymmer med väntetider

ÄNTLIGEN HAR jag fått mitt provsvar från covidtestet jag gjorde i onsdags. Tack och lov var svaret negativt! Alltså är det en vanlig förkylning som drabbat mig. Skönt också att jag redan under gårdagen började bli allt bättre och under lördagen kände jag mig frisk.

DET ÄR ETT STORT bekymmer att det tar så lång tid att få svar på covidtest. Om det som i mitt fall tar nästan 4 dygn innebär det förmodligen att många måste förhålla sig som coronasmittade under lång tid. Det ger samhället stora kostnader och påverkar många arbetsplatser och familjer. 

SAMTIDIGT ÄR DEN LÅNGA väntetiden ett signal om att det är rekordmånga som nu tar covidtest. Färsk statistik från Region Jönköpings län visar också att smittan ökar i Sävsjö kommun. 28 bekräftade fall av covid-19 rapporterades under vecka 52. Motsvarande siffra hade vi senast under juni förra året. Jag bedömer att smittspridningen är än högre denna vecka. Vi i Sävsjö kommun har i detta nya läge åter infört distansarbete för alla medarbetare som kan jobba hemifrån. Fysiska möten ställs in eller görs digitala och kafeterior och personalmatsalar stängs tills vidare. En del nya restriktioner har även införts på Familjebadet och i idrottshallarna.

PANDEMIN ÄR INTE ÖVER och vi måste alla åter vara extra försiktiga vid mötet med äldre och sköra personer. Vi har ett ansvar att minska smittspridning också för att så långt vi förmår ska ge våra anställda i vård och omsorg rimliga arbetsförutsättningar. Därför är det viktigt att skydda dig själv och andra genom att vaccinera dig. Vaccin är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom. Håll avstånd. Stanna hemma och provta dig vid symtom. Undvik trängsel. Tvätta händer ofta och använd handsprit när du inte kan tvätta dig. Res med omtanke. Arbeta hemifrån om du har möjlighet.