söndag 6 september 2020

Rolig "framkallning" av bröllopsfoton

Annette och jag har idag tillsammans
hjälps åt med att fixa bröllopsbilder
EFTER FOTOGRAFERINGEN av Tina och Johans bröllop har vi idag lagt lite tid på att "framkalla" bilderna.

NUMERA HAR JAG min kamera inställd så den sparar ner bilderna på minneskortet i råformat. På det sättet får jag med all information från fototillfället i bildfilen. För att sedan göra färdiga foton så använder jag Capture One 20. Ett mycket proffsigt program som gör det möjligt att göra bildbehandling och konvertera råfilen till en färdig bild.

FÖR MÅNGA år sedan var jag med och startade fotoklubben Bländaren. Då jobbade vi mycket med framkallning av analog film. Det var mycket arbete i mörkrum och hantering av olika vätskor. Egentligen fungerar fotoredigering ungefär likadant nu som då. Skillnaden är att allt numera sköts digitalt via en dator.

ATT FOTOGRAFERA ÄR kul men det är nog ännu roligare att i lugn och ro hemma tillsammans med Annette få "framkalla" filerna till fina bilder. Jag hoppas Tina och Johan ska bli nöjda med resultatet!