måndag 21 september 2020

Fullmäktige och en föreläsning som ruskar om

Dagens föreläsning av Mats Alvesson
KLIMATRÅDET BJÖD nog på en av de mest tänkvärda men också provocerande föreläsningar jag varit med på. Det var Mats Alvesson, forskningsledare, författare och professor, som var med och talade utifrån temat "Funktionell dumhet". 

MATS ALVESSON menar att vi lever i en tid när de flesta organisationer präglas av, konferenser, möten, strategier, införande av rutiner och olika dokument. Detta ger effekten att man inte tänker efter själv. Den funktionella dumheten breder ut sig explosionsartat och får förödande konsekvenser. Den leder till ett otroligt slöseri med tid och resurser. Detta eftersom vi inte tänker kritiskt och ställer problematiserande frågor.  
    Enligt Mats är  en vanlig dumhet en övertro på att ledarskapet ska fixa det mesta. Han lyfte fram begreppet dumhetsledning, där man försöker få folk att inte vara självständiga utan ställa upp på vad andra tycker och tänker.

JAG TYCKER föreläsningen var provocerande på ett positivt sätt. Den gav mig anledning att fundera över mitt eget sätt att agera som ledare men också över hur vi politiker och chefer styr och leder vår kommun. Jag vill inte bidra till "dumhetsledning" utan medverka till att skapa en kultur och ett arbetsklimat som främjar utveckling, kreativitet och positiv anda!

FÖRRA KLIMATRÅDET hade jag med en skrivelse om uppdatering av ett beräkningsverktyg för utsläpp. Roligt att skrivelsen fick positivt bemötande och det som var mitt förslag är åtgärdat och genomfört. Bra!

UNDER MÅNDAGSKVÄLLEN var det dags igen för ett fullt bemannat fullmäktige. Mötet var i Kulturhuset för att ge gott om utrymme och kunna genomföra detta coronasäkert. En lång rad motioner och medborgarförslag beslutades. Mest kontroversiella frågan var köp av stadshotellet och detta ärende blev på mitt initiativ återremitterat till kommunstyrelsen. Detta för att ta fram bättre beslutsunderlag och förhoppningsvis kunna få ett beslut med stark majoritet vid fullmäktige om en månad.