torsdag 17 september 2020

Gymnasier, Barnahus, Seat och områdeschef

Våra nya kommunbilar med biogas
PRIMÄRKOMMUNAL SAMVERKAN låter kanske inte så roligt men är ett bra forum där jag får möta mina kollegor som är ordförande i kommunstyrelserna. Vid dagens möte var det föredragning och samtal om en ny statlig utredning för planering och dimensionering av komvux och gymnasieskolan. Denna innebär ökad statlig inblandning och styrning vilket jag tycker är en rysare. När staten styr blir det dyrt, oflexibelt och tråkigt. Precis motsatsen till det som gäller för vår gymnasieskola, Aleholmsskolan. Positivt i utredningen är ett ökat krav på kommunal samverkan, detta behövs och är bra! 

BARNAHUS VAR ett annat av ärendena idag. Detta är ett samarbete mellan Region Jönköpings län, polisen och kommunerna. I barnahuset ges i en trevlig miljö stöd och sker utredning av barn som utsatts för olika övergrepp. Tyvärr en verksamhet som ökar på grund av att allt fler barn far illa. För 2019 var det 385 barn i länet som fått hjälp via barnahuset. Förmodligen blir det ännu fler i år. 

RESAN TILL JÖNKÖPING blev i en av kommunens nya personalbilar. Efterhand när utbyte sker av våra kommunbilar så blir det Seat istället för Vw Golf. Det är första gången som jag kör en Seat och jag tycker bilen var en positiv överraskning! Biogastanken är betydligt större vilket gör det möjligt att köra längre och behovet att tanka blir mer sällan. Bilarna har automatlåda och det gör körningen smidig. Jag tycker det känns bra att kunna resa både säkert, bekvämt och med koldioxidneutrala biogasen som bränsle!

UNDER EFTERMIDDAGEN besökte jag Södergården för ett samtal med områdeschef Helena Wahlgren. Helena ska inom kort sluta sin tjänst för att bli pensionär och det var för mig värdefullt att få lyssna in hennes tankar och erfarenheter. Tack Helena för din insats för Sävsjö kommun och lycka till i nya engagemang framöver!