söndag 13 september 2020

Johan Hedbergs besked positivt för Sävsjö kommun

Inledande text i veckans nummer av Höglandet.NU
Inledande text i senaste Höglandet.Nu
VID SÖNDAGENS genomgång av veckans tidningar är det Johan Hedbergs text i Höglandet.nu som gläder mig allra mest. Johan avslöjar att det är klart med en satsning på ökad bemanning och förstärkt lokal bevakning. I Sävsjö kommun blir det en fördubbling av bemanningen, från en till två journalister. Bra!

JAG SKICKADE ett mejl till Johan där jag uttryckte min glädje över denna satsning och  frågade om detta innebär att lokalredaktionen kommer finnas kvar i Sävsjö centrum. 

I SITT SVAR  skriver Johan Hedberg så här "Tack för ett positivt mejl! Vi har hela tiden haft kvar en reporter i lokalen i Sävsjö och nu med utökad bemanning och lokal satsning är det självklart att vi ska finnas kvar i centrala Sävsjö.  Med vänlig hälsning Johan Hedberg"

DET ÄR ETT VIKTIGT STEG i rätt riktning som Smålands Dagblad nu gör med sin nya ägare, Bonnier News. En satsning på lokal journalistik och tydlig närvaro med en egen lokalredaktion tycker jag är helt rätt. För mig är detta viktigt för den lokala demokratin. Ska vi som politiker bli trovärdiga behöver våra medborgare veta att det finns en bra och oberoende granskning. Det är också viktigt att det finns resurser i vår lokala media att lyfta fram och informera om allt det som händer i hela kommunen. Att vår lokaltidning satsar på en fortsatt lokal närvaro och utökad bemanning är mycket positivt!