lördag 27 maj 2017

Tacksam för Ledarskapets Hantverk

Underbart att i den ljumma sommarkvällen få en stunds avkoppling med en god bok!
    När jag är på sammanträden i Jönköping så brukar jag då och då passa på att göra ett besök på Nya Musik. Kul att gå runt i den välsorterade affären för och kolla på olika instrument men också för att se om det finns några nya intressanta böcker.
    Vid senaste besöket blev jag glad över att hitta en alldeles nyutkommen bok om Ledarskapets Hantverk, med Lennart Hambre som författare.
    Nu har jag börjat läsningen och den verkar, precis som jag anade, vara en riktig höjdarbok. En bok om ledarskap som passar perfekt in i min situation och som hjälper mig bearbeta mina funderingar om ledarskap.

EN AV ANLEDNINGARNA TILL BOKKÖPET var att jag för många år sedan lyssnade på webben när Lennart Hambre hade ett ledarskapsseminarium på Kungsporten i Huskvarna. Ärligt och personligt förmedlade han tankar om ledarskap i kyrka och företag. Han tog också upp politiskt ledarskap utifrån erfarenheten av att ha en bror, Sven-Gunnar Persson, som var engagerad i kristdemokraterna med uppgifter som statssekreterare och partisekreterare. Lennart Hambres ödmjuka ton men också klokskap och erfarenhet som ledare gjorde seminariet mycket intressant. Han berättade också öppenhjärtigt om hur han hamnade i en lång tid av utbrändhet och om hur han så småningom hittade tillbaka till livet igen.
    Detta ledarskapsseminarium har jag sedan lyssnat till hur många gånger som helst. När jag upplevt det tufft eller besvärligt har jag genom att lyssna en gång till hittat råd och vägar att komma vidare.
    Jag är så tacksam för att Lennart Hambre nu också har skrivit ner sina kloka tankar och erfarenheter i boken Ledarskapet Hantverk. Jag ser fram emot att få läsa denna viktiga bok. En bok som jag tror kommer bli ett mycket bra verktyg för alla som finns i ledarskap i kyrka, föreningar, samhälle, politik eller företagande!