lördag 6 maj 2017

Dagens tips, så fixar du batteriet och miljön

Det ena av två batterier till min DeWalt Skruvdragare har gett upp. Har kollat runt för att hitta bästa erbjudande för att köpa ett nytt batteri men det är dyrt. Ett sådant kostar över tusen spänn vilket förstås är helt orimligt dyrt för något som max kostar några tior att tillverka.
    Det är likadant med skruvdragare som med datorskrivare och andra maskiner. De är relativt billiga i nyinköp, men tillbehör och reservdelar som färgpatroner och batterier dyrt.
    Detta skapar ett ur miljösynpunkt förkastligt slit- och slängsamhälle eftersom man lika gärna kan köpa en helt ny produkt som att laga den man har.

DAGENS TIPS är att det faktiskt finns smarta sätt att laga och fixa sina grejor, exempelvis ordna färgpatroner och batterier. För min del har jag skaffat färgpatroner till min skrivare som är påfyllningsbara och det gör att utskriftskostnaden blir försumbar.
    I kväll har jag monterat nya batterier inne i det stora 18 volts batteriet till min skruvdragare och det fungerar nu helt perfekt. Jag köpte på Jula ett annat billigt reservbatteri som var avsett till en enklare Meec monterade isär det och plockade ur batterierna. Dessa flyttade jag sedan över till mitt DeWaltbatteri och vips fungerar den som när den var ny, fixad bara för ett par hundralappar.
    Genom att hålla igång mina grejor så sparar jag en slant, men framförallt så blir det en insats för miljön. Det är förstås också kul när det lyckas!