fredag 2 februari 2024

Landsbygdsstrategi visar att lokal livsmedelshandel är viktig

EFTER MIN BLOGGIS i måndags har jag fått många reaktioner och samtal. De som hör av sig till mig är alla arga, besvikna och uppretade och tycker kommunen måste göra mer för att stödja lokal handel, inte mindre. Flera har också frågat efter den landsbygdsstrategi som jag nämnde om.

DET VAR MED STÖD från EU-programmet Leader+ och genom ett initiativ från oss i kommunledningen som Sävsjö kommun 2006 tog fram denna landsbygdsstrategi. Det var vår planeringschef Bo Widestadh som ansvarade för arbetet och till sin hjälp hade han Malin Gumelius som var projektledare. Med i arbetet var också vår EU-samordnare Bengt-Elis Petersson. Arbetet landade i en "Strategi för att utveckla landsbygden i Sävsjö kommun". En strategi som vi i politiken helhjärtat ställde oss bakom.

STRATEGIN  HAR GANSKA många år på nacken men för mig har denna genom åren varit ett värdefullt dokument som jag ofta återvänt till för att få vägledning. Det är tillfredställande att när man läser strategin nu så ser man att vi arbetat succesivt och målmedvetet i dess riktning. En hel del är förverkligat! Delar av det som finns i landsbygdsstrategin, och andra viktiga frågor för att hela kommunen ska leva, har på senare år tagits med i utvecklingsstrategi, översiktsplan, budgetöverenskommelser med mera.

NÄR DET GÄLLER handel och kommersiell service finns ett särskilt avsnitt mot slutet av strategin. Utgångspunkten är att det är ”Särskilt viktigt att kommunen aktivt arbetar för att det i samtliga tätorter finns ett basutbud av livsmedel och dagligvaror” På sidan 11 står att  "Sävsjö kommun ska, i samarbete med SNAB, aktivt verka för att det i samtliga tätorter ska finnas ett basutbud av livsmedel och dagligvaror genom att:
 1) Bistå med stöd till varuhemsändning
 2) Utforma upphandlingar så att lokal handel kan komma i fråga
 3) Bistå med förmedling av regionalt stöd"

EFTERSOM BESLUTET om att anta denna strategi inte har upphört så gäller den alltjämt. Det innebär att när socialförvaltningen hänvisar alla som beviljats insats för leverans av dagligvaror till en butik i Sävsjö är det inte i linje med den övergripande inriktning som kommunen fastlagt. Jag kommer för min del närmast lyfta detta som ett ärende på måndagens gruppmöte och så får vi se hur vi kan ta det vidare därifrån.

LÄS GÄRNA "Strategi för att utveckla landsbygden i Sävsjö kommun" du också genom att ladda ner den på följande länk: https://wp.kristdemokraterna.se/savsjo/files/2024/02/strategi-for-att-utveckla-landsbygden.pdf