måndag 26 februari 2024

Stora insatser under krig och klartecken för Nato

Anders Wisth och Vitaly Stebenev
NU ÄR DET TVÅ ÅR som vårt Europiska grannland Ukraina plågats av fasanfullt krig. Den gigantiska ryska krigsmakten maler succesivt ner bit för bit och förstör precis allt som kommer i dess väg. Det är beundransvärt att Ukraina, om än med mångas stöd, kunnat bromsa och tidvis stoppa den pågående invasionen.

KRIGET I UKRAINA kan ibland nästan bli vardag och kännas avlägset. Tidvis kommer det också nära och inpå skinnet. Ett sådant tillfälle var i går när den Ukrainske pastorn Vitaly Stebenev medverkade på vår förmiddagsgudstjänst. Mitt i allt lidande och svårigheter gör våra kristna syskon i Ukraina heroiska och beundransvärda insatser för sitt folk. De är värda allt support och stöd från oss!

UNDER MÅNDAGEN röstade så äntligen Ungern ja till att vi i Sverige ska bli Natomedlemmar. Jag hade helst fortsatt stått utanför men som det är nu finns inget annat val. Tyvärr finns risken att vårt fredliga land nu kommer militariseras och bli plats för otaliga militärbaser framförallt på Gotland och Öland. Våra barn och barnbarn riskerar att framöver få dra ut i krig som inte direkt berör oss.  Det är en lättnad att vi fått ja till Nato men för min del känner jag ingen glädje när jag inser vad det kan leda till. Jag hoppas Nato-anslutningen ska skydda oss och leda till varaktig fred men jag är inte säker på att det blir så.