lördag 17 februari 2024

Dags att väcka liv i våra pelargoner

SÅ HÄR I PERIODEN slutet av januari till början av mars är det rätt tid för att väcka liv i pelargonerna. De hålls med lite vatten och svalt, men frostfritt, över vintern.  Nu har jag klippt ner och planterat pelargonerna i ny jord. Jag använder yrkesodlarjord från Århult som inköpts hos lokala Blomstertäppan i Hällaryd. En mycket bra lite kraftigare planteringsjord som jag varmt kan rekommendera.

NÄR JAG KLIPPER NER pelargonerna tar jag också nya sticklingar. Dessa sätts i vatten för att de ska börja rota sig. Sedan planteras också sticklingarna i jord så fort som rötterna börjar komma.

NÄR PLANTORNA BÖRJAR växa är jag noga med att ett tag plocka bort alla blomknoppar. Detta för att plantan ska kunna växa till och bli kraftig. Men än är vi inte där och i första läget är det bara att se till att de står ljust och får lagom mycket vatten.