onsdag 28 februari 2024

Ett varningens finger för digitalisering

En pulpet som Regionen
använder till incheckning
för vård
SVERIGES KOMMMUNER har tillsammans med vår organisation SKR, Sveriges kommuner och regioner, lanserat ett batteri åtgärder för att få fart på digitaliseringen och då särskilt inom välfärdsområdet. Vi har jobbat med detta länge inom vår kommun och har bra förutsättningar genom att bedriva IT-verksamheten gemensamt på Höglandet. Rätt använt kan digitala lösningar ge ökad service och kvalitet till invånare som använder kommunens tjänster.

JAG GILLAR DIGITAL teknik men vill ändå höja ett varningens finger utifrån att allt oftare sett exempel på digitaliseringens baksidor. Allra mest uppenbart är kanske farorna ur det stora perspektivet när vi nu ser allt fler hackerattacker, cyberspionage och politisk krigföring, och spridning av falska påståenden och rykten. Men det finns också baksidor i det dagliga livet som blir allt mer påtagliga.

HÄROMDAGEN VAR jag på vårdcentralen och såg ett äldre par som skulle checka in via den numera digitala incheckningspulpeten. En av dem hade rollator och de var båda välkända profiler i bygden som tidigare drivit företag. På darriga ben och med skakiga händer gjordes flera försök att checka in. Efter mycket möda kunde de få klartecken att de var anmälda. Jag funderade på att kliva fram och hjälpa till men avvaktade för att inte de skulle känna det pinsamt gentemot mig att de inte klarade den digitala inloggningen. Så här är det numera allt oftare i kommunen, hos tandläkaren och även i affären förväntas vi logga in och betala varorna digitalt. De som är äldre, funktionshindrade och inte så tekniskt bevandrade kommer allt mer offside och det är tragiskt.

I KOMMUNENS VERKSAMHER gör digitala programvaror oss allt mer beroende. Om det blir driftstörningar drabbas hela verksamheter väsentligt. Vi blir allt mer känsliga för digitala störningar och påverkan. Det jag numera möter som ett bekymmer är beroendet av ärendehanteringsprogrammet Evolution.  Diarieföring, handläggarstöd och mötesadministration och dokumenthantering sker via detta program. Det är ur mitt perspektiv extremt oflexibelt, segt och krångligt. När programmet uppdateras eller går ner blir det mycket problematiskt. I höstas fick jag vänta en vecka på ett enkelt protokollsutdrag för att Evolution inte fungerade. Allt var inte bättre förr men jag har erfarenheten av hur smidigt och enkelt det var innan de här stora systemen kom som en våt filt över den kommunala administrationen. Arbetet med ärenden, kallelser och protokoll gick oerhört smidigt. Jag gick tillbaka och jämförde tidsåtgång för att ta fram ett protokoll till kommunstyrelse eller fullmäktige och det kunde då fixas på en tredjedel av den tid det tar idag. 

DET FINNS NOG INGEN väg tillbaka till det analoga sättet att jobba i kommunal verksamhet men kanske vi för framtiden ändå behöver tänka till lite innan vi gör oss mer beroende av digitala system. Min erfarenhet är att det visst kan vara bra och det kan bidra till kvalitet och ökad service. Men konsekvensen är att det blir mycket segare, alltid dyrare och väldigt känsligt för störningar.