torsdag 15 februari 2024

Hackerattack gav mig inloggning till Kalmar kommun

HÄROMDAGEN fick jag två förbryllande meddelanden i den digitala brevlådan Kivra. Det första handlade om att jag behövde nya användaruppgifter och lösenord för mitt konto som anställd i Kalmar kommun. Det andra brevet innehöll dessa nya uppgifter så att jag direkt skulle kunna logga in in i deras interna personal/datasystem.

JAG HAR INGEN anställning i Kalmar och tycker förstås det är märkligt att få dessa meddelanden till mig. Var kom mina personuppgifter, personnummer med mera ifrån? Hur kunde jag få samma databehörighet som anställda i en kommun långt från Sävsjö?

GIVETVIS TOG JAG kontakt med Kalmar och fick information om att de utsatts för en stor hackerattack. Det är förmodligen denna som orsakat dessa okontrollerade brevutskick och datainloggningar  Trots att kommunen på bara det senaste dryga året satsat nästan 10 miljoner på just IT-säkerhet var de sårbara och åkte dit när de utsattes för en hackerattack.

DEN HÄR HÄNDELSEN stärker mig än mer i hur rätt det är att vi i Sävsjö kommun samarbetar med övriga höglandskommuner inom Höglandets IT. Vi hade som mindre kommun varit ofattbart sårbara och fått stora bekymmer utan detta viktiga samarbete. Nu har vi tillsammans byggt upp ett säkert datasamarbete där det finns mycket hög kompetens och erfarenhet. Vi kan förstås ändå utsättas för attacker av olika slag men om så sker står vi väl rustade. Vi gör det vi kan för att både förebygga så väl som skapa stabila hållbara rutiner och system.