tisdag 8 december 2020

The Queen's Gambit bra och väcker schackintresse

I UNGA ÅR var schack ett av mina stora intressen. Jag spelade schack som en ungdomsaktivitet i Rörviks skola. På Högstadiet blev det schack som fritt valt arbete på Hofgårdsskolan i Sävsjö. På Liljeholmens folkhögskola var jag med och startade en schackklubb och spelade sedan under många år på distans via brev med kompisar

 NU HAR VI hemma hos oss sett den nya miniserien "The Queen's Gambit". En oemotståndlig schacksaga om den föräldralösa flickan Beth Harmon som på ett barnhem lär sig schack av en vaktmästare. Serien utspelar sig med början på 1950 talet och vi får följa Beth Harmons osannolika resa mot världstoppen. Detta samtidigt som hon kämpar med de svåra drogproblem som hon fastnade i under tiden på barnhemmet. En serie väl värd att se oavsett om man är schackintresserad eller inte!

 PÅ SENARE ÅR har brossan och jag tagit ett par partier om året. Men inspirerade av "The Queen's Gambit" har vi nu börjat spela schack via Internet och webbsidan www.chess.com. En fantastisk ny bra möjlighet att via dator eller mobilapp spela på distans. Dagens parti slutade enligt fotot med mig som svart!

TVÅ BRA TIPS i pandemitider: Kolla på The Queen's Gambit och spela Internetschack. 

 VILL DU TA ETT PARTI med mig? I så fall får du utmana på Stgson (1336) på Chess.com!