onsdag 30 december 2020

Framtid och historia möts på område där fler vill bo

EFTER NÅGRA DAGAR av distansarbete var det dags för en arbetsdag i kommunalhuset. Jag passade på att ta en lunchpromenad till nya bostadsområdet "Eksjöhovgårdsängen" för att se hur det utvecklar sig. Roligt att se hur den nya privata förskolan "Tingeling" är på plats och den ser riktigt fin ut! En satsning jag tror är helt rätt för barnen, förskolan och för stadens fortsatta utveckling. 

JAG PROMENERADE också förbi Kärleksberget. Denna plats finns på en liten väg in till höger, mitt i backen, på vägen ner mot Vallsjökyrka. Jag läste i tidningen häromdagen att Hembygdsföreningen satt upp en informationsskylt vid berget och ville kolla in denna. Kärleksberget har en intressant historia, tillbaka till minst början av 1930-talet, som plats för valborgsmässofirande. Enligt informationen, med text av Inger Högberg, är detta en plats för "löften svärmeri och frieri". Gå gärna dit och läs skylten och beundra utsikten av området med kyrkan, värdshuset och slottsruinen.

EKSJÖHOVGÅRDSOMRÅDET tror jag helt klart kommer fortsätta utvecklas om än varsamt. Det är och kommer förbli en attraktiv plats för bostäder, rekreation och möte med historien.