torsdag 4 juni 2020

Tällevadglädje och fiber till alla på äldreboenden

Idag började byggnationen av första huset på nya Tällevad
BESÖKSFÖRBUDET på våra äldreboenden gör att många äldre nu känner sig ensamma och i en del fall tappar livsglädjen. Nu mer än tidigare är det därför viktigt att vi ser till att våra äldre får del av digitalteknik  som gör det möjligt  att skapa gemenskap och närhet till anhöriga.

JAG HAR SJÄLV exempel i min närhet där jag sett att även riktigt gamla personer kan lära sig använda exempelvis videotjänster som Skype och Messenger. Jag har också sett hur fantastiskt mycket det kan betyda att via en videouppkoppling få vara med och träffa barn och barnbarn.

I VÅR KOMMUN finns ett väl utbyggt bredbandsnät och alla äldreboenden är anslutna. Tyvärr saknas möjligheten för de boende att själva få en egen uppkoppling. Därför förbereder jag nu ett ärende till kommunstyrelsen den 16 juni och jag hoppas då få stöd för att avsätta medel för att mycket snabbt rätta till denna brist.

EMELLANÅT TAR jag en lunchpromenad förbi ny tomterna på Tällevad. Idag noterade jag att precis nu har byggnationen startat med en grundläggning av första villan på området. Det är roligt att fått vara med hela vägen från framtagande av översiktsplan och sedan detaljplan, budgetering och byggnation av väg, va, el och nu se byggnationen av husen! Så intressant  att fått vara med i alla steg från "ax till limpa"!