söndag 28 juni 2020

Blixtvakt en bra tjänst när åskan går

EFTER DEN tryckande värmen kom under söndagen ett rejält åskoväder in över kommunen. Jag har stor respekt för åska eftersom vi många gånger har fått teknisk utrusning sönderslagen av blixtnedslag. Är jag hemma när det börjar mullra kopplar jag ur tv, dator, nätverk med mera. Är åskan riktigt nära slår jag även av husets värmepump som har känslig elektronik.

NUMERA FINNS en mycket bra och användbar app till mobilen som gör det möjligt att ha koll på hur nära åskan är och se vart den är på väg. Tjänsten "Blixtvakt" kan gratis laddas ner till telefon eller surfplatta. Den kan också användas på en dator. I programmet markeras varje blixt i realtid på en karta och du kan också välja att följa blixtnedslagen i det som är ditt närområde.

JAG TYCKER BLIXTVAKT är ett mycket bra hjälpmedel! Tycker du det låter intressant så testa den du också! Du kan läsa mer om tjänsten på följande länk:  http://blixtvakt.se/