onsdag 17 juni 2020

Tajming för video med SVT

Södergårdens äldreboende i Stockaryd
IGÅR TOG VI i kommunstyrelsen beslut om att alla lägenheter på våra äldreboenden ska få riktigt bredband med fiber. Många äldre upplever ensamhet i dessa tider av coronasmitta och besöksförbud. Jag har själv fått uppleva hur positivt det då kan vara att få möjlighet att via en digital videouppkoppling få gemenskap med sina nära och kära. Med gårdagens beslut ska alla äldre som vill, inom några månader, få denna möjlighet till videouppkoppling. Ett mycket bra beslut tycker jag!

IDAG BESÖKTE JAG administrationsdelen på Södergårdens äldreboende för att tala med områdeschef Helena Wahlgren om bland annat detta. Under vårt samtal fick jag just ett video-samtal från SVT-reporten Johannes Tolf. Han tog kontakt för att få mer information och en kommentar om vår satsning på bredband inom äldreomsorgen. Samtalet kom i precis rätt tajming så jag kunde både ge en direktbild, via just videolänk, från läget på ett av våra äldreboenden. Jag kunde också länka över till Helena Wahlgren som kunde ge en kommentar om hur positivt detta beslut var utifrån hennes roll som chef för verksamheten. Titta gärna på reportaget som kommer sändas som en lokalsändning från SVT under midsommarhelgen.