måndag 8 juni 2020

Skyltar måste visa rätt och Coronainformation

En av de skyltar som nu inte stämmer. I detta fall hänvisas
till en restaurang på Ljunga park som inte längre finns kvar.
JAG HAR UNDER dagen stämt av coronaläget i vår kommun. Det är bra att vi är än så länge förskonade från större utbrott. Det är också ganska lugnt i hela länet men den nedåtgående kurvan har oroväckande nog stannat upp.

JUST NU ÄR ett 50-tal inlagda på sjukhus för covid-19 och ungefär 15 får intensivvård. Det  blir allt tydligare vilken hemsk sjukdom covid-19 kan vara. När man blir sjuk kan det få omfattande konsekvenser och bli lång rehabilitering, om man nu klarar sig med livhanken i behåll. Erfarenheten är att en intensivvård ofta pågår i 10 veckor, alltså drygt två svåra månader i kamp för livet.

JAG TYCKER DÄRFÖR det är bra att både vi i kommunen och Region Jönköpings län nu växlar upp provtagningen för att leta efter smittan och begränsa fortsatt spridning. Från och med idag måndag 8 juni uppmanas alla invånare med även med milda symptom att kontakta sin vårdcentral för att kunna provtas. Har du någon symptom eller oro för att du kan bära på covid19 så ta omgående kontakt med vår vårdcentral Bra liv!

VÄNNER DET ÄR otroligt viktigt att vi alla fortsätter att följa riktlinjerna om att hålla oss hemma vid minsta symptom av smitta, hålla fysiskt avstånd, tvätta händerna och undvika trängsel. Jag är oroad över att vi nu när skolorna slutat, mer ledighet, mer resor och fint väder ökar risken för smittspridning i vår kommun.  Vi måste alla hjälpas åt med att noggrant hålla i och hålla ut i att följa rekommendationer och restriktioner.

FÖR MIG HAR veckan börjat med en rad olika möten. Dagen började med att jag åkte en sväng runt i Sävsjö för att titta på skyltar och vägvisare. Tyvärr är det nu en hel del som är inaktuellt och jag har idag dokumenterat och skickat vidare till ansvariga personer med hopp om att få till en uppdatering.