tisdag 9 juni 2020

Bra Klimatråd och positiva befolkningssiffror

JÖNKÖPINGS LÄNS KLIMATRÅD hade under förmiddagen möte med ämnen som solkalkylator, klimatveckan, elmiadalen och klimatpriset på agendan. För mig var det roligt att den skrivelse som jag skickat till Klimatrådet fick ett positivt bemötande. Bakgrunden till min skrivelse var att att vi i  länets kommuner har uppmanats att göra regelbundna uppföljningar av hur mycket utsläpp som sker i respektive kommun. Vi har fått kravet på redovisning men inte något uppdaterat, fungerande verktyg för detta arbete. Utifrån min skrivelse beslutade Klimatrådet idag att samtliga kommuner ska kontaktas för att inhämta synpunkter för att kunna ordna detta gemensamma verktyg.

I SAMBAND med dagens möte har jag haft ett intressant samtal med min kollega i Vaggeryds kommun. Vi konstaterar båda att våra kommuner förväntas få en mycket stor befolkningsökning kommande 10 år. För Sävsjö kommun är ökningen 1.700 personer fram till år 2030. Detta enligt senaste prognosen från Statistiska centralbyrån. Om vi ökar så mycket kommer det ställa stora krav på exploatering av nya tomtområden men också i att se till att det finns tillräckligt med platser i skolor och omsorg.  Vårt samtal idag landade i att vi nu planerar för ett gemensamt möte mellan politiker och tjänstemän någon gång efter semestern. Vi ska då som goda grannar samtala om hur vi ska arbeta vidare utifrån denna nya positiva tillväxtprognos.
Här är siffrorna från SCB som visar en tillväxt i vår kommun med 1700 personer till  år 2030.