tisdag 31 januari 2023

Möte med revision och tack till trotjänare

Här är jag tillsammans med Ingvar Jarfjord och Kenneth Ohlsson när vi för 
några år sedan presenterade en budgetöverenskommelse
VI SOM ORDFÖRANDE och vice ordförande i fullmäktige har haft vår första överläggning med revisionen. Vi har utvärderat året som gått och samtalat om viktiga områden för revisionen att titta på under 2023. Det som kändes allra mest viktigt denna gång var att, som presidium i kommunfullmäktige, få säga ett tack till de revisorer som lämnar sina uppdrag. 

MARIA SPORRE har under en mandatperiod varit revisor och lämnar detta uppdrag för att gå vidare in i ett uppdrag som ersättare i Myndighetsnämnden. Hon fick både tack för sin tid som revisor men också ett lycka till i sitt nya uppdrag. 

INGVAR JARFJORD lämnar uppdraget som revisor och med det hela 53 år i kommunens tjänst! Ingvar har varit med i yttersta kommunledningen med uppdrag som bland annat kommundirektör. Efter att han lämnade uppdraget som tjänsteperson har han varit politiskt aktiv i Centerpartiet. Vi har samarbetat i kommunstyrelsen från 1999 till 2018. Jag har alltså arbetat nära Ingvar i nästan 20 år. 
    I mitt tal till Ingvar delade jag några episoder som jag minns lite särskilt. Jag lyfte också fram den betydelse han haft för mig genom sin gedigna erfarenhet och sin alldeles fenomenala förmåga att formulera tydliga, skarpa beslutsförslag. Jag berättade också om hur Ingvar betydde alldeles särkilt mycket  för mig personligen under den tid jag var allvarligt sjuk. Våra samtal både då och vid många andra tillfällen har varit mycket värdefulla.
    Jag konstaterade slutligt i mitt tal att Ingvar Jarfjord genom alla år varit en uthållig kommunalman med resning. Han har för vår kommun gjort en utomordentlig insats som är värd uppskattning, respekt och ett stort tack!

KENNETH OHLSSON är märkt av svår sjukdom och kunde inte komma med på vårt möte i kommunalhuset. Kenneth lämnar uppdraget som revisor och därmed också en mycket lång tid av engagemang för Sävsjö kommun.
    Direkt efter att mötet var slut åkte jag tillsammans med revisonens ordförande, Björn Svensson, hem till Kenneth för att personligt lämna blommor och lite fika från kvällen. Vi blev inbjudna för att samtala en stund. Jag kunde förmedla min och fullmäktiges stora tack till Kenneth. 
   Första gången jag kom i kontakt med Kenneth var som elev på Hofgårdsskolan i Sävsjö. Jag hade schack som FVA- Fritt Valt Arbete. Kenneth ansvarade för den aktiviteten som höll till i skolans bibliotek. 
   Genom åren har jag sedan följt Kenneth i hans arbete som rektor för Rörviks skola. Kenneth var en ständig optimist, driven och alltid engagerad för skolans utveckling. Han var oerhört mån om att alla eleverna skulle trivas och kunna göra goda resultat. Kenneth har varit engagerad i föreningslivet och det var till största del tack vare honom som ishallen i Sävsjö kom till. Kenneths goda relationer inom kommunen, föreningslivet och företagen blev avgörande.
   Mitt politiska samarbete med Kenneth började 2007 då han fick uppdraget som socialdemokratisk ledamot i kommunstyrelsen. Med sitt hängivna engagemang, fingertoppskänsla och pragmatiska synsätt blev han en stor tillgång. Med sin förmåga att skapa relationer blev vårt samarbete starkt och gränsöverskridande.
   Relationen med Kenneth har också på ett personligt plan blivit nära och vi har kunnat tala om saker också utanför politikens område, något jag uppskattar mycket. Jag känner en stor tacksamhet över vår vänskap och det kändes så bra att, Björn och jag, kunde få sitta ner och samtala med Kenneth och hans fru Gunilla. Kenneth går igenom en tuff prövning med sin sjukdom och jag innesluter honom varje dag i mina böner.

Lyssna gärna till när Thomas Olofsson intervjuar Kenneth Ohlsson om hur Sävsjö ishall kom till på följande länk:   https://youtu.be/oQkeX4jVCsQ