lördag 7 januari 2023

Bra att satsning på hållbart resande uppmärksammas

ETT HÅLLBART SAMHÄLLE är ett av de områden jag jobbat mycket med under mina år som kommunalråd. Jag har varit med i länets Klimatråd och varit med format den energirådgivning vi har tillsammans med ett antal andra kommuner i Vätterbygden.   

I VÅR KOMMUN har Hållbarhetsarbetet fått mer fart med anställningen av en Hållbarhetsstrateg. Detta en tjänst som idag Linda Ståhlgren har och hon gör ett mycket bra arbete med dessa frågor som i mångt och mycket handlar om att förändra attityder och ändra beteenden. 

DET ÄR GLÄDJANDE att det i lördagens tidning är flera reportage om det arbete för hållbart resande som Linda går i spetsen för. En viktig del i detta är att få fler att välja miljövänligare alternativ vid pendling till jobbet. I tidningen beskrivs arbetet med att för att få fler att använda el-cykel och att välja kollektivtrafik istället för bilen. Jag intervjuades veckan innan nyår om detta och jag kommenterar som kommunstyrelsens ordförande förslaget att ge nyanställda möjligheten att under tre månader pendla gratis. Jag tror detta är bra och erfarenheter visar att det är just när man börjar ett nytt jobb som man kan vara beredd att också förändra sina resvanor. Med att fler använder kollektivtrafik blir det också mer underlag för trafiken och förhoppningsvis på sikt fler buss- och tågturer! 

LÄS ARTIKLARNA I Smålands dagblad på följande betallänkar:
https://www.smalandsdagblad.se/2023-01-07/forslaget-nyanstallda-far-pendla-fritt