söndag 16 oktober 2022

Strävsamhet, förnöjsamhet och stort hjärta

Viola och en av församlingens ungdomar vid en gudstjänst
för några år sedan
JAG VAR MED SOM representant för Sävsjö kommun och hyllade Viola Gustavsson när hon hade sin hundraårsfest. Nu drygt fyra år senare har hon lämnat jordelivet och flyttat till det himmelska hem som hon haft som mål nästan hela livet. I dagens gudstjänst hedrades Viola med en parentation.

UNDER HELA MIN UPPVÄXT har Viola varit en person som jag mött vid gudstjänster och samlingar i kyrkan. Hon bodde en lång period i Filadelfiakyrkan och var ansvarig för städning. När vi som ungdomar var i kyrkan var det ofta som Viola tittade in och frågade om vi villa ha något fika. Ibland var vi uppbjudna till hennes lägenhet. Viola var en sådan där person som kändes som en extra mamma och jag vet att hon betydde mycket för många unga. Hon var ödmjuk och mild men samtidigt en stöttepelare i församlingen.

NÄR JAG MINNS TILLBAKA på Viola och hennes liv så är det hennes stora hjärta för andra, särskilt barn och unga, som jag minns starkast. Jag beundrar hennes tålamod och stora förnöjsamhet trots ett liv som i långa stycken varit strävsamt och inte så enkelt. Jag minns Viola med glädje och ser fram emot att få mötas så småningom där i Guds himmel!