söndag 23 oktober 2022

En upplevelse att bli bjuden på middag hos biskopen

DET KÄNDES HÖGTIDLIGT och spännande för mig och Annette att för första gången få bli bjudna på middag hos biskopsparet Carina och Fredrik Modéus. Vi var 40 gäster från näringsliv, civilsamhälle, Region Kronoberg och olika kommuner. Under kvällen fick vi en god middag och det fördes resonemang om hur vi kan bidra till att skapa ett bättre samhälle. Jag hade Carina Modéus som bordsdam och fick därmed det hedersamma uppdraget att för oss som gäster hålla kvällens tacktal. 

KVÄLLEN I BISKOPSGÅRDEN blev en mötesplats där det blev intressanta samtal och knöts nya kontakter. För mig bland annat möte med en del av nya politiska ledningen i Växjö kommun. Vi pratade samarbete, om kommunikationer och förbättring av riksväg 30. Ett möte kommer ordnas där vi mer konkret ska bestämma hur vi kan få ny fart i denna för våra kommuner viktiga farled.

TACK CARINA OCH FREDRIK MODÉUS för en trevlig och viktig kväll!

Den ståtliga Biskopsgården Östrabo i Växjö

Matsalen där vi satt runt i smågrupper

En samling runt pianot där Biskop Fredrik Modéus leder oss i psalmen
Bred dina vida vingar

Sessionssalen där domkapitlet har sina sammanträden
har sett likadan ut sedan 1790
 
Jag hade hedersuppdraget att ha biskopens fru, Carina Modéus, som min bordsdam
och därmed uppdraget att hålla kvällens tacktal.