fredag 14 oktober 2022

Möte med kollegor och nödvändig men visionslös regering

MÖTEN MED Höglandskollegor är ganska ofta digitala men idag valde vi att träffas fysiskt och det kändes bra. Det var viktiga frågor på agendan men framförallt angeläget att samtala om det politiska läget i Sverige, regionen och våra kommuner.  Vi är bekymrade över utvecklingen med SD i styret i flera kommuner i länet. Det är numera ett faktum att M+SD i Sävsjö såväl som andra kommuner numera samverkar. I en del fall, som Tranås, hänger tyvärr även KD på. En oroväckande utveckling.

DAGENS STORA POLITISKA händelse var förstås när det nya regeringsunderlaget presenterade det som kallas "Överenskommelse för Sverige - Tidöavtalet". Denna gång känner i alla fall jag ingen glädje över att mitt parti är en del av en ny regering.  Men jag bedömer att det nog ändå är ett rätt beslut att delta för att få till en politisk ledning som kan ta Sverige ur den kris och obalans vi upplever nu. Kristdemokraterna är viktiga för att våra medborgare, föreningar, företag ska få en regering som tar ansvar och genomför de beslut som krävs för att hantera nuvarande krisläge.

HELA SVERIGE ska fungera - men så är det inte idag.  Landsbygden tyngs av de höga drivmedelspriserna. Skyhöga elpriser drabbar företag och familjer hårt. Det är därför bra att man nu är överens om att den så kallade reduktionsplikten för bränsle ska läggas på EU-nivå och att det tas initiativ till ny elproduktion. Jag tycker det är ledsamt att man inte kan hålla kvar enprocentsmålet för bistånd och känner en oro för att den nya regeringen säger sig ha ambitionen att ändra kommunala utjämningssystemet. När moderater ska pilla i detta system brukar det handla om att gynna rika storstadskommuner och att små landsbygdskommunerna ska ha mindre del av utjämning. Blir det så drabbas många kommuner i vårt län hårt. 

DET JAG SLÅS AV allra mest är att överenskommelsen är så visionslös och hård. Det är förstås en effekt av att kristdemokraterna är ett litet parti och när moderater och sverigedemokrater får dominera blir det så här. Bara det att en tredjedel av de sextio sidorna handlar om att skapa en stenhård migrationspolitisk säger en hel del.  Det är märkligt att Kristdemokraterna går med på ett dokument där lösningen mot kriminalitet bland unga i stort sett bara är tuffare tag. Men familjen som är det allra viktigaste är inget som lyfts fram. Jag saknar också avtryck från den helt livsviktiga kristdemokratiska värdegrunden.

JAG HOPPAS FÅ den här överenskommelsen förklarad från någon ansvarig i riksorganisationen och har väldigt många frågor om hur det kunde bli så här. Läs gärna överenskommelsen du också! Du hittar den på följande länk: https://via.tt.se/data/attachments/00458/160c61ba-887b-419b-8cb7-d063a18e1832.pdf

ÄVEN OM JAG JUST NU är lite dyster tycker jag det är bra att Sverige får en regering som har majoritet och som tar tag i de stora problem vi har. Jag vill hoppas att det trots allt ska bli bra!