tisdag 18 oktober 2022

Överraskad men bra med Andreas som minister

Andreas Carlson och jag på Vrigstad marknad för
något år sedan
TRE KRISTDEMOKRATER från länet blir ministrar i den nya regering. Acko Ankarberg Johansson från Huskvarna blir ny sjukvårdsminister, Jakob Forssmed, också från Huskvarna blir socialminister, och Andreas Carlsson från Mullsjö tar plats som infrastruktur- och bostadsminister. Alla utmärkta personer väl lämpade och skickliga för de uppdrag de fått!

JAG BLEV POSITIVT överraskad av att Andreas Carlson får uppgiften som infrastruktur- och bostadsminister. En mycket viktig ministerpost för vår region och även för vår kommun. Jag känner Andreas väl genom många år gemensamt i distriktsstyrelsen och genom olika kontakter och samarbeten. Min förhoppning är att kunna få Andreas på besök till oss redan i höst medan jag är kvar som kommunstyrelsens ordförande. Jag tror han skulle kunna ha nytta av besök och samtal med ledningen i våra trähusföretag. Jag vill gärna också ge medskick till Andreas om vikten av att staten satsar på befintliga stambanor och uppgraderar ombyggnad av riksväg 30 till en trygg, säker och snabb farled mellan Jönköping och Växjö.

DAGENS PRESENTATIOON av Regeringsförklaringen kändes mestadels positiv och offensiv. Utöver det jag nämnt tidigare är jag också fundersam över hur man tänker runt behovet av stöd till kommuner och regioner i de tuffa år som väntar. Jag har hittills inte hört något alls om detta. Jag hoppas man inser det stora behov av resurstillskott som behövs för att undvika kraftiga nedskärningar inom skola, vård och omsorg. Det kommer bli mycket intressant följa fortsättningen och hur man fördelar pengar i kommande budgetbeslut.