måndag 8 november 2021

Musikskola och utdrag ur polisregister för jobb i hem

DET MÄKTIGASTE beslutande forumet för oss kristdemokrater är rikstinget. Nu är det dags för detta och jag ser fram emot att med ungefär 800 deltagare från hela landet samlas på Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping. Tillsammans ska vi forma framtidens politik.

UNDER DAGEN har jag en del tid jobbat med förberedelsearbete och bland annat format två tilläggsyrkanden.

DET FÖRSTA handlar kanske inte helt överraskande om att rädda musikskolan. Med inspiration från Per-Ola Nilssons ledare i Smålands Dagblad föreslår jag "att rikstinget ger partistyrelsen i uppdrag att verka för att skollagen förändras så riksdagsbeslut 20180523 om "En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna" kan genomföras också vad gäller för rektors möjlighet att besluta om att eleverna får lämna den obligatoriska undervisningen för att delta i kultur- och musikskola."

MITT ANDRA tilläggsyrkande handlar om att skapa mer trygghet för äldre som får hemtjänst och hemsjukvård. Detta genom att kräva utdrag från polisregistret vid anställning av personal.  Jag föreslår "att rikstinget ger partistyrelsen i uppdrag att verka för att det ska krävas utdrag ur polisregistret för anställning av personer som ska utföra omvårdnad i människors hem.