Bild av lastbilsladddning med el som visades för klimatrådet. |
JAG HADE UPPDRAGET att för Klimatrådet redovisa vårt arbete att fullt ut elektrifiera Stockarydsterminalen. Detta så att även arbetsmaskiner på området och lastbilar som kommer till terminalen drivs av el. Arbetet med detta sker för att få statlig delfinansiering via det så kallade "Elektrifieringslöftet"
STOCKARYDSTERMINALEN AB har goda förutsättningar till utveckling genom att Sandahls är stark medägare till kommunen i Stockarydsterminalen AB. I verksamheten finns stora kunder som Södra,, SCA med flera. På terminalområdet finns också Stora Enso etablerat med eget lastspår.
TERMINALEN HAR direkt elektrisk påfart till södra stambanan och anslutningsvägar är klassade för extra tungtrafik enligt det som kallas "BK4". Anläggningen är en av de största råvaruterminalerna för skogliga produkter i Sverige. Till terminalen kommer årligen cirka 10 000 lastbilar och de flesta kommer från en radie på 10 mil. Förutsättningarna är alltså nästan helt perfekta för elektrifiering av transporter i en hel kedja som blir helt fossilfri.
TERMINALEN HAR direkt elektrisk påfart till södra stambanan och anslutningsvägar är klassade för extra tungtrafik enligt det som kallas "BK4". Anläggningen är en av de största råvaruterminalerna för skogliga produkter i Sverige. Till terminalen kommer årligen cirka 10 000 lastbilar och de flesta kommer från en radie på 10 mil. Förutsättningarna är alltså nästan helt perfekta för elektrifiering av transporter i en hel kedja som blir helt fossilfri.
DET SOM NU SKA SKE är att i en förstudie reda ut möjligheterna för att också ta emot andra fordon från riksväg 30 för laddning på terminalområdet. Det ska redas ut vilken teknik som är den bästa, var laddstationerna ska placeras och vilka effektbehov som kan förväntas. Det ska också klargöras vilka transportflöden det handlar om och initieras samarbete med både fordonstillverkare och kunder till terminalen. Möjligheterna att utveckla terminalen till en helt klimatanpassad, modern anläggning med teknik i framkant synes mycket goda!
PÅ KLIMATRÅDET gavs också den glädjande informationen om framgången med att vi fått regeringen att dra tillbaka sitt förslag om att inte definiera biogas som miljövänligt bränsle!
PÅ KLIMATRÅDET gavs också den glädjande informationen om framgången med att vi fått regeringen att dra tillbaka sitt förslag om att inte definiera biogas som miljövänligt bränsle!