söndag 2 maj 2021

Trädgårdspyssel och tankar om taxeförslag

DET VAR FINT VÄDER i lördags och jag ägnade en hel del av dagen åt att pyssla i trädgården och bland annat har jag petat ner årets sättpotatis.

 NOTERADE PÅ söndagsmorgonen att det på Facebook blåst upp en storm runt kultur- och fritidsnämnden förslag till taxor för föreningslivet. Ett irriterat inlägg om förslaget skapar heta svallvågor med en rad obalanserade och osanna påståenden. Jag tycker det är tråkigt att ta del av den respektlösa tonen i inläggen. Det är bara några dagar sedan vi i kommunen var med och med och finansierade en helt  ny uterink till den förening som nu är mest högljudd. Men det är idag bortglömt. 

EN DEL I BUDGETARBETET är att alla nämnder ska presentera förslag till taxor till oss i budgetberedningen. Alla inkomna förslag bearbetas och ligger sedan till grund för en budgetöverenskommelse. Det finns alltså ännu inga beslut i KS om några taxor. Jag tycker det finns positiva delar i det nya taxeförslag som ska behandlas och det är att våra taxor för ungdomsverksamhet är förhållandevis låga. Däremot är taxorna för verksamhet för vuxna snäppet dyrare än i en del andra kringliggande kommuner. För min del tycker jag ungdomsverksamhet är viktigare än seniorverksamhet och det är rätt att göra en sådan prioritering. Men det finns delar i förslaget som slår väl tufft och då får vi se över detta och justera. 

VI HAR drivande föreningsledare och ett starkt föreningsliv som gör fenomenala insatser för våra barn och ungdomar. Dagens storm på Facebook är ett uttryck för det stora engagemang man har för sin verksamhet och det är bra!