tisdag 4 maj 2021

Fina minnen av Agne Nilsson

Duett med Solbritt och Agne
I KRETSEN av de allra närmaste har det idag varit begravning för Agne Nilsson.  Det är många som i våra bygder kände Agne och det är få som har betytt så mycket för så många. Han var en trogen stöttepelare i Filadelfiaförsamlingen och det fick vara något alldeles extraordinärt för att han skulle missa något möte. 
    Agne var sångledare, organist och sjöng duetter. När jag var liten minns jag att han ofta sjöng med sin syster Ulla. Jag minns också när han spelade trombone i Filadelfias blåsorkester, bland annat tillsammans med min pappa Laile som spelade Eufonium. På senare år sjöng han ofta med sin fru Solbritt. När det behövdes praktiska insatser i kyrkan och var dags för renoveringsarbeten var Agne en av de som jobbade allra mest.

AGNE NILSSON var också aktiv politiker och en av de som i mitten på 1960-talet var med och bildade Hjälmserydsavdelningen för Kds. Många är de som mött Agne när det var marknad och då var han ofta med och sålde lotter till förmån för partiet. På långt håll hördes han ropa "LOTTER" och utifrån sitt jobb som målare, politiker och kyrkligt engagerad kände han de flesta i våra bygder så lottförsäljningen gick alltid strålande bra. Som politiker hade han ett stort stöd och i sitt valområde i Rörvik hade vi valresultat upp mot 50 procent de år Agne toppade valsedeln. 
Agne i en valbrochyr för Kristdemokraterna

FÖR MIG HAR AGNE alltid funnits med och under ungdomsåren var han en person som jag såg upp till. Mitt första minne var att jag fick åka på riksväg 30 i hans fina MG sportbil. Vi bodde närmsta grannar i Rörvik och jag har många minnen därifrån. Agne Nilsson var en sann hedersman, en person med högt förtroende och som gillade att skämta och skoja till det. En person som ställde upp och som alltid gick att lita på. Jag är tacksam för att fått känna Agne och för allt vad han har betytt för församlingen, oss i politiken och för vår kommun.

ANNETTE OCH JAG tänker och ber för Solbritt, Sofia och Emma och deras familjer i deras sorg och saknad efter Agne.