fredag 30 april 2021

Jag önskar dig en trevlig valborgshelg

DET ÄR SKRÄPPLOCKARVECKA och jag tog idag en promenad för att plocka papper, plast och frigolit med mera som har blåst iväg i omgivningarna runt omkring vår återvinningsstation i Stockaryd. Jag plockade också skräp i vägkanterna kopplat till biltunneln. Det märks att skräpplockandet är uppskattat och jag möter många, många som hälsar och är glada för detta initiativ.

DET ÄR VALBORGSMÄSSOAFTON. När jag för ett år sedan höll mitt digitala vårtal trodde jag att det om ett år skulle vara som vanligt igen.  Tyvärr är pandemin för oss mer omfattande nu än då. Men äntligen ser det betydligt mer positivt ut framåt. Vaccineringen löper på bra och redan nästa vecka inleds fas 4 av vaccinationen i vårt län. Med vaccinering och fint vår- och sommarväder kommer allt vara mycket bättre redan om någon månad tror jag.

VÅRTALET FRÅN 2020  är i högsta grad aktuellt nu också. Det är inspelat i Hembygdsparken i Stockaryd, en av de platser där det traditionsenligt genom åren alltid hållits ett populärt valborgfirande. I talet uppmuntrar jag alla oss som bor i Sävsjö kommun att se det vackra och positiva i vårens ankomst. Jag lyfter också fram hur viktigt det är att vi alla tar ansvar och följer råd och anvisningar utifrån det rådande smittoläget. Jag uppmärksammar alla de som sliter hårt och visar tacksamhet till alla kyrkor och föreningar som gör stora insatser. Jag nämner också hur viktigt det är att ställa upp för våra lokala företag, butiker, mat- och fikaställen med mera. Titta gärna på videoinspelningen av talet som du kan se på följande länk: https://youtu.be/DMTQJxp-Ngk