måndag 10 maj 2021

Klimatbrev och ympning

NATURSKYDDSFÖRENINGEN har skrivit brev till alla lokala partier och önskar av oss få svar på hur vi vill jobba med klimatfrågor. Under måndagen har jag tagit fram ett förslag till svar som jag diskuterat med partiavdelningen på kvällens gruppmöte. 

KLIMATFRÅGAN ÄR VIKTIG och vi politiker behöver ta vårt ansvar genom att ta kloka och långsiktiga beslut. I mitt svar är det roligt att kunna lyfta fram att vi i vår kommun gör mycket inom klimatområdet som exempelvis vår biogassatsning, Stockarydsterminalen, solpaneler, gång- och cykelvägar med mera. Viktiga områden som vi behöver utveckla och jobba vidare med.  Den kanske viktigaste miljöfrågan är att förändra attityder bland oss invånare. Vi behöver alla bli mer klimatsmarta i vardagen. Ska vi lyckas med att förändra våra beteenden behöver också Naturskyddsföreningen kliva fram och aktivt vara med i ett sådant arbete.

NU BÖRJAR SAVEN stiga i äppelträden och det är rätt tid att ympa. Jag har en vildapel i min tomtgräns där jag idag  ympat in fina äppelsorter. För min del tycker jag vulktejp och ympvax är det som är viktigast för att lyckas!