måndag 3 maj 2021

Foto gav oväntad kontakt i Rockford, USA

Hjalmar har mörk kostym och Ebba blommig klänning
FOTOGRUPPEN BLÄNDAREN publicerade för någon vecka sedan ett foto på Facebooksidan ”Stockarydsbilder från förr” som för mig var lite speciellt intressant. På bilden fanns bland annat Hjalmar och Ebba Johansson som när kortet togs bodde i Uggleryd, längst ner i södra delen av vår kommun. 

 EBBA VAR EN NÄRA VÄN med min mormor Adina Söderström. Ebba och Hjalmar emigrerade så småningom till Rockford i USA. De hjälpte sedan min mamma och pappa, Ulla och Laile, att också flytta dit. Ebba hade en dotter som hette Elsie och hon blev en nära vän till min mamma. 

 I BÖRJAN på 1980-talet var Ebba tillbaka i Sverige och då träffade jag henne tillsammans med hennes båda barnbarn Tina och Linda. 

 NÄR JAG FICK se det här fotot kom många minnen fram och jag började fundera över vad som hänt sedan vi möttes. Efter mycket sökande lyckades jag hitta Tina på Facebook och vi kunde etablera en kontakt igen efter 40 år! Elsie är nu 88 år och är pigg och aktiv. Elsie, Tina och Linda bor alla kvar i Rockford. 

 MED DENNA NYA kontakt har det nu börjat en spännande konversation där jag nu kan få spännande uppgifter om min historia och veta mer om åren när mamma och pappa bodde i USA. Vem vet kanske blir det en resa till Rockford vad det lider!

TACK BLÄNDAREN för att ni lägger upp gamla foton Det är så värdefullt för mig och för många i våra bygder!