söndag 3 januari 2021

Oväntat bra med Småland Dagblad och dåligt corona

Albin Karlsson leder gudstjänst
SÅ HÄR VID ÅRSSKIFTE och lite lediga dagar blir det tid att se tillbaka. När jag går igenom blogginlägg under 2020 är det två ämnen, tidningen och corona, som jag skrivit om mest gånger. 

DET SOM SÅG dystert ut i början av 2020 var utvecklingen av vår viktiga lokaltidning. Besked kom att redaktionen i Sävsjö skulle stängas och Sofie Karlsson skulle bli den sista journalisten med placering i Sävsjö. Jag skrev flera inlägg om det här på bloggen. Kommundirektör Jan Holmqvist och jag skickade en skarp skrivelse  till tidningsledningen där vi uppmanade tidningen att tänka om. I ett kritiskt blogginlägg ifrågasatte jag tidningens inställning i landsbygdsfrågor. Ett blogginlägg som fick stor spridning och tidningens Gustav Juntti valde att i en ledare gå hårt åt mig och det jag skrivit.

UNDER ÅRET BLEV Bonnier News nya ägare till tidningen och helt plötsligt gjordes en positiv ändring av tidningens inriktning. Det blev en satsning på lokala redaktioner och lokal journalistik igen. Mycket positivt för oss i Sävsjö! Jag trodde inte vi skulle få uppleva detta men lokalredaktionen blev kvar och nu med två erfarna och alerta journalister på plats som bevakar det som händer i vår kommun, bra! Det har dessutom blivit en ny mer landsbygdsvänlig profil på ledarsidan där det numera ofta är lokalt inspirerade ledartexter. Ibland uppmuntrande, ibland ifrågasättande, precis som det ska vara, bra!

OVÄNTAT DÅLIGT och mindre bra det här året är förstås coronapandemin. Jag har skrivit ofta om denna svåra virusplåga här på bloggen. När jag ser tillbaka tycker jag det som mest bekymrar mig är den brist på självkritik som finns. Vi har i kommunen hela tiden lutat oss mot det Folkhälsomyndigheten och regeringen rekommenderat. Det är bara att konstatera att Sveriges hantering av pandemin kunde varit bättre. I jämförelse med andra länder, inte minst våra nordiska grannar, syns att vi i Sverige misslyckats att hålla nere smittspridningen. Det hade varit klädsamt med mer ödmjukhet och självkritik. Att erkänna sina misstag är inte svaghet utan tecken på styrka! Denna brist på ödmjukhet och att det nu avslöjas att inte ens statsministern eller chefen för MSB själva följer givna råd och regler tror jag kommer leda till att regeringen faller i nästa val.

SÅ HÄR EN SÖNDAG vill vi alltid delta i en gudstjänst hemma hos oss. Denna söndag blev det en gudstjänst från Västerås Pingstkyrka via Youtube. Jätteroligt att få se vår egen sävsjögrabb, Albin Karlsson, leda gudstjänsten positivt och övertygande. Han var på Youtube precis som vi känner Albin från åren när han var engagerad för ungdomar i vår kommun. Bra jobbat Albin!

Några av alla inlägg om tidningen: