söndag 28 april 2019

Minnen väck till liv av svärmors pressklipp

EFTER GUDSTJÄNST och sedan lunch på altanen blev det ett besök hos fina svärmor. Trivsamt att sitta och prata en stund. Underbart gott med Vrigstad ostkaka, vispgrädde, jordgubbssylt och kaffe!

GENOM ÅREN HAR Kerstin klippt ur artiklar, familjeannonser och annat ur tidningen som sedan med ordning satts in i klippalbum. Vi bläddrade idag i albumen och pratade om händelser och människor som finns och funnits i våra bygder.

ETT AV PRESSKLIPPEN var det som du ser här intill. Det handlar om starten 1987 av en samhällsförening i Stockaryd. Jag fanns där med som ledamot i den första interimsstyrelsen. Det var i samband med mitt engagemang i samhällsföreningen som mitt intresse för samhällsfrågor tog fart. Det var detta arbete  som så småningom ledde mig in i politiken.

DET SOM TOG TAG I MIG lite extra när jag såg detta pressklipp var att Laila Sjöstrand finns med på bilden. Den gångna veckan kom beskedet att hon avlidit. Laila var med som sekreterare i samhällsföreningen under många år och hon var mycket mån om Stockaryds samhälle.  Laila har varit mycket betydelsefull för vårt samhälle och var en person som jag under åren i samhällsföreningen uppskattade att samarbeta med.
På följande länk kan du se pressklippet i större format:


Boris Esselwall var samhällsföreningens första ordförande. I den första interimsstyrelsen fanns
också Åke Abrahamsson, Laila Sjöstrand, Gun Fransson, Kurt Salomonsson och jag.