tisdag 9 april 2019

Skönt med lugnare dagar men irriterande tilläggsbudget

Tällevad 2 växer fram
IBLAND NÄR JAG HAR lite lugnare dagar tar jag en extra lång promenad på lunchen. Idag har varit en sådan dag. Det blåste kallt men var skönt så länge jag höll mig i solen. Dagens promenad blev förbi det nya bostadsområde, Tällevad 2, som håller på att ta form. Noterar att vatten, avlopp, el och gata nu verkar klart. Är du sugen att köpa en tomt på detta nya fina bostadsområde börjar det bli dags att höra av sig, först till kvarn....

ÄR DET INTRESSANTA HÄNDELSER i omvärlden försöker jag planera in min promenad så jag samtidigt kan lyssna på lunchekot. Idag var S-MP-C-L konstellationens kommande förslag till vårändringsbudget en stor nyhet. Även om jag är en lugn person blir jag minst sagt irriterad över hur man väljer att prioritera och fördela om pengar.
    Jag om någon förstår att man måste spara i offentlig verksamhet, men att i dessa tider välja att spara på äldreomsorgen är för mig oförsvarligt. Nästan alla Sveriges kommuner sliter hårt för att få ihop ekonomin för sina socialnämnder och i synnerhet äldreomsorgen saknar pengar. Så är det också i vår kommun och det blev tydligt i bokslutet som precis är färdigt. Äldreomsorgen behöver mer pengar inte mindre!

ANDRA KONSTIGA PRIORITERINGAR i vårändringsbudgeten är att det satsas på utökade medel för att garantera ett svenskt vinter-OS, det satsas extra medel på myggbekämpning utmed Dalälven. Finansiering av satsningarna görs med att, förutom plocka av pengar från äldreomsorgen, också dra ner biståndsbudgeten och sänka anslaget till polisen. I ett läge när massor av människor utöver världen lider drar man ner biståndet. När vi i vårt land har stora bekymmer med polisbrist, låga polislöner, gängkriminalitet, skjutningar då slår regeringen till och tar bort polispengar. Detta är för mig totalt felaktiga prioriteringar och visar på att regeringen har gått vilse i den liberalrödgröna röran.
    Jag är tacksam för att Ebba och hennes medarbetare i riksdagen är en så tydlig och kraftfull opposition. Nu mer än någonsin behöver svenska folket se att det finns ett mycket bättre alternativ i svensk politik än det som partierna bakom JÖK:en åstadkommer.