fredag 12 april 2019

"Förtroende byggs långsiktigt och raseras snabbt"

Bedräglig reklam från Coop
NÄR JAG GICK IGENOM dagens post var där också ett reklambrev från Coop.  För det mesta åker all reklam, förutom det lokala Tempobladet, direkt i pappersinsamlingen. Denna gång blev ett undantag och jag läste lite närmare på erbjudandet från Coop. Jag blev besviken.

JAG HAR LEVT I EN FÖRHOPPNING om att Coop har kvar något av sina ursprungliga schyssta värderingar. Det som var Kooperativa förbundet och hade rötter i socialdemokratin bar en gång en stolt värdegrund. Det talades om omtanke om människor, miljö, inflytande och ärlighet.
    Idag får jag från denna rörelse ett lockande erbjudande kryddat med en rad förmåner kopplat till ett "Räntefritt kreditkort". När jag läser det finstilta så handlar det om en årsavgift på 300 kronor och en kreditränta på nästan 16 procent. Utöver det debiteras uttagspåslag, valutaväxlingspåslag, aviavgifter....
Rent ut sagt försöker Coop med sitt kort prångla på sina medlemmar ett kreditkort som gränsar till lurendrejeri. För i synnerhet de som redan har en svag ekonomi kan detta kort i värsta fall bli inkörsporten till en plats i TV-programmet lyxfällan.
Med detta reklamutskick insåg jag att min tillit till Coop fick en ordentlig törn. Än en gång bevisas att ”Förtroende byggs långsiktigt och raseras snabbt”.

DAGENS ARBETSINSATS var att tillsammans med kommunchefen och vice ordföranden i kommunstyrelsen åka till Regionens hus för samtal om Utvecklingsstrategi, Trafikförsörjningsplan och andra strategiska frågor. Jag har för min del än en gång betonat vikten av att jobba för ett sammanhållet och rundare län. Det är inte ok att det exempelvis inte finns kollektivtrafik mellan Sävsjö och Värnamo. Jag ska göra vad jag kan för att få till en förändring under kommande år!