söndag 14 april 2019

Familj och förberedelse för motionssvar om terminal

Här är jag med Stefan Arbin och
Per-Henrik Evebring och visar det
Stora Logistik och Transportpriset
som vi fick för några år sedan
DET HAR VARIT EN SKÖN söndag där vi umgåtts mycket som familj. Lunchen blev hemma hos oss i Stockaryd och eftermiddagskaffet hos yngste sonen som nu flyttat in i en egen lya i stan.

UNDER KVÄLLEN har jag funderat en del inför veckan som kommer. Jag har bland annat sammanställt lite stolpar som underlag till svar på den moderatmotion som har lämnats in om försäljning av Stockarydsterminalen. Det kanske inte är någon överraskning att jag tycker vi ska värna om terminalen och ge den förutsättningar att fortsatt utvecklas.

STOCKARYDTERMINALEN ÄR ETT mycket intressant samarbete mellan kommun och näringsliv, ett samarbete som har en stor potential sett på lite sikt. Området är med sina 75 hektar ett av de större terminalområdena i Södra Sverige. Här finns stora möjligheter att kunna ta emot etableringar i ett unikt läge med direkt elektrifierad påfart på Sveriges viktigaste järnvägsstråk, Södra stambanan. På terminalområdet finns Stora Enso med eget järnvägsspår men också bolaget Stockarydsterminalen AB där jag som styrelsens ordförande leder ett samarbete mellan oss i Sävsjö kommun och Sävsjö transport. Aktiva i styrelsearbetet är också företrädare för Sävsjö transports ägare Sandahsbolagen Värnamo och Höglandet Invest i Nässjö. Mitt underlag till svar på moderatmotionen kan du läsa på följande länk:

Underlag för svar på motion från moderaterna

Ekonomi
I konsortialavtalet finns en hembudsklausul som gör att man måste erbjuda andra ägaren att köpa hela bolaget vid en försäljning. Det ska vara revisorn (Köllerström) som fastställer summan om en ägare vill sälja sin andel. Hembudsbeloppet baseras på bolagets formella värde och inte på anläggningens marknadsvärde. Kommunens intäkt när man avhänder sig kontrollen över terminalens utveckling blir ett förhållandevist blygsamt belopp som kommer att påverka kommunens ekonomi i ringa omfattning.
Att notera är att terminalen är uppbyggd med pengar från både EU och dåvarande Banverk. Detta en av orsakerna bakom att marknadsvärdet betydligt högre än hembudssumman.
Lönsamheten har varierat något mellan åren men sammantaget har det visat sig att Stockarydsterminalen är en verksamhet som fungerat ekonomiskt väl.


Hållbarhet
Målet är inte att terminalen ska vara ekonomiskt lönsam utan för oss är det viktigaste att den ska vara ett bidrag till ett hållbart samhälle. Det är av detta skäl som så mycket offentliga medel satsats i terminalen genom dåvarande Banverket och Eu. Det är också av klimatskäl som Trafikverket och EU satsat på en helt ny anslutningsväg till terminalområdet, allt för att mer gods ska gå från gummi till järnhjul. Satsningen har hela tiden setts som långsiktig och som en viktig offentlig verksamhet. Detta för att garantera att alla företag ska ha möjlighet att använda terminalen. Av detta skäl är det Sävsjö kommun som genom ordförandeposten har ordförandeskapet och därmed avgörande inflytandet i Stockarydsterminalen AB.


Moraliskt och trovärdigt
Sävsjö kommun är den som tagit initiativet till att bygga Stockarydsterminalen och för att ordna en ny anslutningsväg (761) till Riksväg 30. Det är kommunen som gått i spetsen för ansökningar om medfinansieringar och som skulle förlora mycket i trovärdighet gentemot region Jönköpings län, Trafikverket och EU genom att avyttra terminalen. Detta eftersom terminalen går från att vara öppen till att bli sluten. Det går vid försäljning inte längre garantera att det blir möjligt för andra företag att använda den med offentliga medel uppbyggda terminalen.


Mark och företagande
Sävsjö kommun har köpt in markområden lämplig för etableringar och expansion som inte längre får samma användningsmöjlighet om inte kommunen längre har avgörande inflytande på terminalområdet. Ett viktigt mål har varit att med Stockarydsterminalen AB och området runt omkring ge bra förutsättningar för nya företag och fler arbetstillfällen. De möjligheter som finns att etablera nya verksamheter beskrivs i slutrapport från förstudie daterad 2019-01-10. Terminalen är idag viktig för de gröna näringarna och ger möjligheter att kunna genomföra transporter klimatsmart till och från regionen.