tisdag 12 mars 2024

Tacksam för att inte vara drabbad av it-attack

FÖR ETT TAG SEDAN berättade jag om det märkliga sambandet mellan att Kalmar kommun drabbades av en stor it-attack och att jag helt oväntat fick nya inloggningsuppgifter till mitt konto som anställd i Kalmar kommun. Jag har aldrig haft någon anställning i denna kommun och meddelade dem omgående om det konstiga erbjudandet om nya inloggningsuppgifter.

TIDNINGENS MARIA IVARSSON gjorde en artikel om detta och har sedan också borrat lite djupare i denna händelse. I dagens tidning kommer ett uppföljande reportage och där framgår att allt kan bero på mitt tidigare uppdrag som ersättare i Kretslopp sydost. Detta bolag har sitt säte i Kalmar och inom kommunkoncernen finns ett samarbete inom data-området. Det verkar som någon registrerat ett konto i Kalmar kommun för mig utifrån mitt uppdrag i Kretslopp sydost och sedan inte avslutat det när jag lämnade uppdraget. 

JAG ÄR TACKSAM för att nu fått veta att mina personliga uppgifter inte är en del av en större it-attack. Den här händelsen visar samtidigt vikten av att vi i kommunerna har koll på vilka som har kommunkonton och ser till att dessa avslutas när anställda slutar. Något som sköts mycket noggrant i vår kommun genom samarbetet inom Höglandets IT.

DEN HÄR HÄNDELSEN visar också hur viktigt det är att vi alla är vaksamma och inte naiva när det gäller datasäkerhet. För oss som kommun är det helt rätt att samarbeta med övriga höglandskommuner inom Höglandets IT. Hade Kalmar kommun haft ett liknande samarbete hade de förmodligen varit bättre rustade och kanske klarat sig undan den it-attack som drabbat dem så hårt. 

På denna länk kan du läsa mitt tidigare inlägg i ämnet: