tisdag 26 mars 2024

Förbundsstämma med NTF i Vrigstad

Andreas Höbenreich Sjöstedt berättar om projektet Rätten till jämlik mobilitet
VRIGSTAD VAR PLATSEN när det Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) i Jönköpings län hade årets förbundsstämma. Jag hade förmånen att få hålla i en inledande information och sedan vara ordförande för stämman.

I MIN INLEDNING tog jag min utgångspunkt i Vrigstad som hela kommunens vagga. Här där vägarna möts är en plats med tusenåriga traditioner för handel, möten, kommunikationer, mat och "kristlig medmänsklighet".  Djupa rötter som än idag präglar bygden. Jag lyfte fram Rörvik, Stockaryd och Sävsjö. Dessa orters framväxt är ett resultat av att stambanan kom 1864. Jag berättade om läget idag när det gäller befolkning, näringsliv och politik. Ingen som känner mig är överraskad av att jag knöt ihop min inledning med att prata barnvänlighet och "TILLSAMMANS".

FÖRBUNDSSTÄMMAN MED NTF hade flera intressanta föredrag. Vi fick del av projekt för att få fler "tanter" att lämna bilarnas passagerarsäte och sätta sig vid ratten. Utbildning för detta sker genom NTF och i samarbete med trafikskola. Detta viktigt för jämställdhet men också för att båda ska kunna köra om någon är bortrest eller blir sjuk. Det konstaterades att jobba för människors mobilitet är viktigt för hälsan.
Vi fick en information om hur det går till när man prövar om någon är lämplig för bilkörning efter exempelvis en stroke. En tuff bedömning med flera delar där en del är praktisk körning med speciell trafiklärare och arbetsterapeut.

UNDER STÄMMAN konstaterades att det finns en ekonomisk utmaning som kräver insatser för att fler ska vara med och bidra till denna viktiga verksamhet. NTF gör en bra och efterfrågad verksamhet. Karl-Gustav Bartoll omvaldes som ordförande i styrelsen. Stämman avslutades med en god lunch på Vrigstad Värdshus.