tisdag 19 mars 2024

Bra att Bra liv erbjuder hälsosamtal

Blodtrycket kollades upp under hälsosamtalet
DET ÄR BRA ATT Region Jönköpings län satsar på att erbjuda hälsosamtal för förstagångsföräldrar samt från 40 till 70 med tio-års intervaller. Jag hade ett sådant samtal för fem år sedan men har nu på Bra Liv i Sävsjö genomfört ett extra hälsosamtal. Detta eftersom vi i min släkt har en ohälsosam och ärftlig gen som kräver försiktighet när det gäller kolesterol och blodfetter. Turligt nog hade jag inte denna gen men vården ville ändå göra en extra kontroll.

HÄLSOSAMTALET gav med hjälp av blodprov och frågor en bild av hur hälsan ser ut inom en rad områden. I samtal med sjuksköterskan Mikaela fick jag goda råd om bättre levnadsvanor. Jag gavs uppmuntran att fortsätta med ett aktivt liv med mycket fysiska aktiviteter men också råd om att ta tid till avkoppling och sträva efter hälsosamma matvanor.

NÄR DU FÅR en inbjudan till hälsosamtal ska du absolut nappa på detta erbjudande. Hälsosamtalet ger god bild av din hälsostatus och bra vägledning för det dagliga livet framöver.

PÅ VÄG UT FRÅN vårdcentralen råkade jag gå in i fel dörr och hamnade hos verksamhetschefen Ann-Margret Floengård. Vi samarbetade en hel del under min tid som kommunalråd och dagens oväntade möte blev till en positiv och trevlig pratstund!