Magnus Oscarsson besökte vår kommun i somras och här en bild med honom och Småbrukaren Ingvar Svensson |
TYVÄRR FÖLL UNDER tisdagen förslaget från Magnus Oscarsson och KD-gruppen i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott. Förslaget var att minska den så kallade reduktionsnivån på fordonsbränslen för att komma närmare den nivå som gäller för övriga EU.
OM CENTERN, Moderaterna, Socialdemokraterna och de andra partierna ställt upp på detta konkreta förslag skulle det sänkt literpriset på diesel med 3 kr/litern vid pump. Det motsvarar ungefär 200 kr per tank för en vanlig familjebil. Detta utöver Kristdemokraternas generella skattesänkning på 50 öre. Förslaget som stoppades hade märkbart lindrat bördan för lantbrukare, åkeriföretag och andra som nu dignar under världens i särklass högsta dieselpriser.
OM CENTERN, Moderaterna, Socialdemokraterna och de andra partierna ställt upp på detta konkreta förslag skulle det sänkt literpriset på diesel med 3 kr/litern vid pump. Det motsvarar ungefär 200 kr per tank för en vanlig familjebil. Detta utöver Kristdemokraternas generella skattesänkning på 50 öre. Förslaget som stoppades hade märkbart lindrat bördan för lantbrukare, åkeriföretag och andra som nu dignar under världens i särklass högsta dieselpriser.
BAKOM DENNA extrema och ohållbara nivå på fordonsbränslen ligger den överenskommelse som gjordes mellan de så kallade januaripartierna. Om man fortsätter hålla sig till denna överenskommelse kommer priserna fortsätta att öka till uppåt 30 kronor litern år 2030. Dessutom är miljönyttan tveksam. Till och med Världsnaturfonden tycker att de svenska kraven är för höga. De oroar sig över att den enorma efterfrågan på biodrivmedel kan gå ut över regnskog och livsmedelsodling. I så fall finns inte ens någon klimatnytta, bara dieselpriser som knäcker Sveriges landsbygd, näringsliv och familjer.