söndag 13 juni 2021

Tråkig konflikt ger Mobadet ett lyft

Fika vid gamla badplatsen
HUSTRUN OCH JAG gjorde en söndagstripp till Mo för att kolla upp vad som händer med badplatsen. För mig finns många minnen härifrån. Vid denna badplats lärde jag mig simma, Vi bodde då i Nya Hjälmseryd och brossan och jag åkte med simskolefröken, Margareta Unelind, ner till Mo.

SOM EN DEL I kommunens arbete med orts- och byautveckling har vi avsatt medel för en upprustning av denna badplats som behövde nya bryggor, bås för ombyte med mera. När  arbetet skulle dras igång meddelade markägarna att de vill ha betalt för att badplatsen skulle få vara kvar och de begärde också bort mot 100 tusen kronor i retroaktiv ersättning för alla år som denna badplats funnits här. Markägarna som är bosatta i en annan större ort i västsverige, var oresonliga. Attityden var att man vill  passa på och utnyttja kommunen för att stoppa pengar i egen ficka, tråkigt! Denna situation gjorde att byalaget i samråd med kommunen beslutade  att flytta badplatsen till annan plats där det fanns en markägare som mer än gärna upplät mark för badplatsen.

VID DAGENS BESÖK kunde vi se att allt är bortplockat från den gamla badplatsen. Den nya badplatsen är på väg att byggas upp och den nya kommer bli fantastiskt fin. Långt mycket trevligare än någonsin tidigare. Så en tråkig konflikt och tjurig markägare gav Mobadet ett lyft. Jag ser fram emot att få komma till nya badplatsen för ett dopp framöver!

Utsikt över det som kommer bli ny fina Mobadet